Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Affärer
Publicerad: 15 Januari 2020, 10:26
Med osäkerheten huruvida Brexit kommer att drivas igenom borta andas annonsörerna i Storbritannien optimism och investeringsvilja enligt en ny rapport.
Ämnen i artikeln:
BrexitMed Boris Johnson och Tories seger över Labour och Jeremy Corbyn i valet den 12 december i fjol klargjorde premiärministern att processen med ett brittiskt utträde kommer att påbörjas.
LÄS MER: Svenska byråer om Brexit: ”Inga tullar på kreativa idéer”
LÄS MER: Färre affärer i kommunikationsbranschen 2019
Enligt en rapport från IPA som The Drum har tagit del av ökade reklambudgetarna för brittiska företag med fyra procent under fjärde kvartalet 2019. 23 procent av företagen säger att de under perioden oktober till december innebar tillväxt. I rapporten uttryckte flera respondenter en oro inför utgången av Brexit, samtidigt som de bedömde att valet av Boris Johnson som premiärminister skulle innebära en skjuts för affärerna.
Rapporten bygger på data från 300 marknadsförare på Storbritanniens 1000 största företag.
Från Q1 2019 stannade tillväxten för den brittiska reklammarkanden till följd av osäkerheten kring Brexit. Under tredje kvartalet, i upptakten till parlamentsvalet i december, minskade reklaminvesteringarna för första gången på sju år.
I IPA:s rapport uppger omkring en sjättedel av företagen att de kommer att göra en ökning av marknadsbudgeten, en rejäl ökning mot den senaste mätningen där motsvarande sifrra var 3,4 procent. Rapporten prognostiserar också att medieinvesteringarna kommer att vända uppåt under 2020 med omkring två procent.
Ämnen i artikeln:
Brexit