Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

IW-gruppen fortsätter att växa – IW Edition dubblar byråintäkten

Publicerad: 28 juni 2022, 12:27

Identity Works-vd:n Bjarne Otterdahl.

Systerbyråerna Identity Works och IW Edition presenterar ett riktigt starkt 2021.


Ämnen i artikeln:

Identity WorksBokslutNyheter

Med nya kunder som Swedish Match, Kronans Apotek och Morakniv har systerbyråerna Identity Works och IW Edition de senaste åren haft rejält uppsving, inte minst reklambyrån IW Edition. 

När bolagen nu presenterar sina bokslut för 2021 når de tillsammans för första gången över 100 miljoner kronor i omsättning. 

Design- och varumärkesbyrån Identity Works är fortsatt den klart största av de två. Förra året nådde de en omsättning på 75,3 miljoner kronor, en ökning med drygt tre miljoner i jämförelse med 2020. Intäkterna har dock minskat, från 63,4 till 61,6 miljoner kronor. I årsredovisningen förklarar vd:n Bjarne Otterdahl marginalminskningen med att byrån investerat i kontor, organisation och IT. Byrån delade ut 6,6 miljoner kronor till ägarna.

Några av de kunder som förra året kom in till byrån fanns bland annat Swedish Match, Grundfos, Morakniv och Sushiyama.

Även om Idenity Works levererade ett starkt 2021 är det hos reklambyrådelen IW Edition, som startade 2019, som den största tillväxten och intäktsökningen finns. Byrån växte förra året från 10,3 till 23,4 miljoner i omsättning och nästintill fördubblade sin byråintäkt från 5,5 till 9,9 miljoner kronor. I årsredovisningen berättar IW Edition att Q1 2021 var särskilt lyckosamt och stod för hela 40 procent av helårsomsättningen. Bland kunderna som kom in under 2021 står inte minst Kronans Apotek ut. Räknat på byråintäkten har IW Edition en rörelsemarginal på imponerande 20,2 procent. Även på IW Edition valde styrelsen att besluta om utdelning, totalt en miljon kronor.

– Att vi gör våra bästa år under pandemin är både fascinerande och något jag är väldigt stolt över. Vi har försökt använda den här tiden till att röra oss framåt, göra en del nyckelrekryteringar och se över sättet vi arbetar och de leveranser vi gör, säger Bjarne Otterdahl, vd på Identity Works.

Enligt vd:n är en viktig del av den fortsatta utvecklingen samspelet mellan de två byråerna. I dag är ungefär hälften av IW Editions kunder även kunder hos Identity Works. 

– Vi har försökt ligga så långt fram som möjligt i den trend som lett till att varumärkesberättelse, design och kommunikation i dag jobbar närmare varandra än tidigare. Det har varit lyckosamt och något vi vill fortsätta utveckla.

Samtidigt som IW-byråerna de senaste åren haft en gynnsam utveckling har Konjunkturinstitutet flaggat för att vi rör oss in i en lågkonjunktur, något som kommer innebära en press på samtliga av Sveriges byråer.

– Än så länge har vi inte märkt någon större påverkan men vi går in i hösten med en ödmjuk försiktighet. I grund och botten har vi fortsatt hög efterfrågan från både nya och befintliga kunder men vi håller foten lite lättare på gasen innan vi ser vart utvecklingen landar.

Inget av företagen har under perioden tagit emot några covid-relaterade stöd.

FAKTA

Identity Works:

Omsättning: 75,3 (72,1)

Byråintäkt: 61,6 (63,4)

Rörelseresultat (EBIT): 8,6 (12,1)
Rörelsemarginal: 13,9% (19%)
Anställda: 44 (46)

IW Edition:

Omsättning: 23,4 (10,3)
Byråintäkt: 9,9 (5,5)
Rörelseresultat (EBIT): 2 (0,6)
Rörelsemarginal: 20,2 % (10,9)

Anställda: 8 (5)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.