Affärer
Klarna fördubblar annonsintäkterna
Publicerad: 28 februari 2023, 09:47
Sebastian Siemiatkowski
Foto: Pressbild.
10 miljarder i förlust för Klarna, men annonsaffären visar stark tillväxt.
Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowskis plan för bolaget är att nå lönsamhet på månadsbasis kring sommaren 2023. Bolaget tog in 8,7 miljarder kronor i en nyemission i maj 2022 och förlusten för helåret uppgick till 10,4 miljarder kronor.
Nettoomsättningen under 2022 blev 16,7 miljarder kronor, en ökning på 20 procent jämfört med föregående år.
Ett område som visar stark tillväxt är marknadsföringen där intäkterna ökar med 131 procent till 1,6 miljarder kronor. Den positiva utvecklingen tillskrivs de mervärdestjänster som Klarna erbjuder handlare som virtuell shopping, annonsering, jämförelsetjänster och sponsrat innehåll
I årsrapporten skriver bolaget att de kommer fortsätta att investera i marknadsföringstjänster under året.
Samtidigt minskade Klarnas marknadsföringskostnader med 25 procent till 437 miljoner kronor (585 mkr).