Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Klarnas CMO kvalar in på Forbes prestigelista

Publicerad: 26 april 2022, 13:29

David Sandström, CMO på Klarna.

David Sandström, CMO på techjätten Klarna, har kvalat in på Forbes prestigefulla lista över världens mest entreprenöriella markandschefer. Nu berättar han vilken lista han egentligen vill kvala in på…


Ämnen i artikeln:

KlarnaForbesDavid Sandström

Forbes håller inte igen på lovorden när de motiverar varför Klarnas CMO, David Sandström, hamnar på deras prestigelista. Klarnas marknadsföring har omdanat sättet människor betalar för sig och expanderar köp nu-betala sen-bolaget från ett B2B-bolag till ett DTC-bolag.

Hur känns det?

– Mer än något annat är det här en av många symboler på framgången vi haft i USA det senaste året. Vi passerade 25 miljoner kunder i USA i vintras och världens främsta retailers står på kö för att börja jobba med oss. Varumärket och vårt sätt att kommunicera och engagera har varit och är en fundamental komponent i framgången, och det är kul att det uppmärksammas. Men needless to say, jag är bara ansiktet utåt för ett stort och otroligt vasst team i det här fallet, säger David Sandström.

Tidningen hyllar också hans förmåga att inleda samarbeten med stjärnor som A$AP Rocky, Lady Gaga och Snoop Dogg.

Forbes nämner en lång rad samarbeten med kända ansikten som Klarna samarbetat med och du ligger bakom, vad är hemligheten till supersamarbetena?

– Det finns i princip två sätt att övertyga internationella superstjärnor att göra samarbeten. Antingen genom att ge dem en jättepåse med pengar, eller presentera en kreativ idé för samarbetet som de genuint gillar och vill göra. Vi kan inte konkurrera med de största globala varumärkenas budgetar, så vi konkurrerar med kreativitet och kvalitet, säger han.

Vilken lista siktar du på att kvala in på härnäst?

– En dag kanske jag kvalar in på Resumés lista över årets marknadschefer...?

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.