Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Klingit expanderar internationellt: ”Ambitionen har alltid varit större än Sverige”

Publicerad: 27 juni 2022, 11:41

Teddy Wold och Rikard Hegelund, grundare av företaget Klingit.

Foto: Robin Löfström

Den prenumerationsbaserade designtjänsten Klingit tredubblar omsättningen i jämförelse med första året. Nu meddelar grundarna att de även öppnar upp i Nederländerna och Storbritannien.


Ämnen i artikeln:

Klingit

För 16 månader sedan drog den prenumerationsbaserade designtjänsten Klingit i gång sin verksamhet. Redan från start har bolaget haft rejäl vind i seglen och i vintras tog de in 20 miljoner i riskkapital, bland annat från King-grundarna Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth. I dag har bolaget omkring 50 anställda och över 100 kunder, däribland Sjätte AP-fonden, Grant-Thornton och Nordiska Galleriet. Prognosen är att man i år kommer omsätta drygt 30 miljoner kronor, vilket skulle innebära en tredubbling i jämförelse med 2021.

LÄS MER: Nytt bolag vill digitalisera designköpen: ”Ska kännas som ett virtuellt designteam”

Nu meddelar grundarna Teddy Wold och Rikard Hegelund att de expanderar till Nederländerna och Storbritannien. 

– Vår vision är att bygga bort begränsningarna ur kreativa processer, säger Rikard Hegelund, vd och medgrundare av Klingit. För oss har det hela tiden känts naturligt att bygga ett företag som blickar utanför våra nationsgränser.

Om allt går som det ska siktar de på att inom kort öppna upp på ytterligare marknader. 

Enligt Rikard Hegelund är intresset för Klingit-plattformen som sådan högt men särskilt för att använda den till webbdesign, sociala medier-innehåll och presentationer. 

– Det är många kunder som vill lagra, strukturera och hantera brand assets samt sköta kreativa produktionsprocesser även internt. Detta är något vi utvecklar vidare under året.

Inflationen rusar och många spår en kommande lågkonjunktur, hur påverkar det era expansionsplaner?

– I takt med att marknadsavdelningar behöver bli mer effektiva är det fler som får upp ögonen för vårt erbjudande som ett sätt att komplettera in-house teamen och få mer flexibilitet. Hittills märker vi mest positiva effekter och vi tror att vårt erbjudande kommer att vara attraktivt för många bolag i tider med allt högre kostnadstryck, säger Rikard Hegelund.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klingit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.