Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Kunderna slutade betala på grund av corona – nu går konsultfirman i konkurs

Publicerad: 28 Maj 2020, 07:38

Foto: Getty

När coronakrisen kom lämnades konsultbolaget Adsensus med obetalda fakturor, och en halverad omsättning på två månader. Nu går bolaget i konkurs. ”Det gick inte att värja sig mot”, säger vd:n Alexander Rydberg.


Det digitala konsultbolaget Adsensus, grundades 2004 i Lund och fokuserar på konsulttjänster inom sälj och marknadsföring. De beskriver sig själva som ett externt in-house marknadsteam.

Tillväxten var så stor mellan 2014 och 2016 att Adsensus nominerades med tre Di Gaseller i rad, en utmärkelse som går till Sveriges mest snabbväxande bolag. När det gick som bäst jobbade 120 personer på Adsensus, och på kundsidan har man haft bland annat Sony, Eniro och Oracle. 

De senaste åren har tillväxten planat ut, och Adsensus omsatte i sin senaste årsredovisning, från det brutna räkenskapsåret 2018/2018, 16 miljoner kronor med en vinst på nära 300 000 kronor. 

I den andan hade det förmodligen fortsatt. Om det inte vore för coronaviruset. 

– När coronan slog till tappade vi halva omsättningen på två månader. Det gick inte att värja sig mot. Vi jobbade hela mars och april, sedan började kunderna skjuta på betalningen. Vi tittade på prognosen för maj, juni, juli och augusti och kom fram till att det inte var lönt, vi skulle aldrig nå dit vi behövde. Så vi valde i stället att i så kontrollerade former som möjligt att försätta Adsensus i konkurs, säger bolagets vd Alexander Rydberg. 

65 personer berörs av nedläggningen, men tjänsterna motsvarar runt 26 heltidsanställningar. 

– När stora bolag som Ikea eller Volvo bestämmer sig för att permittera och kapa konsultfirmor så blir deras leverantörer direkt påverkade av det. I första ledet är det långt ifrån oss. Några led senare leder det till att vi ryker, säger vd:n. 

Alexander Rydberg beskriver 2020 som ett förlorat år. Nu ligger hans egna fokus på att ta sig igenom krisen och andas, berättar han. Därefter är chanserna att han letar sig tillbaka till branschen stora. 

– Det finns goda möjligheter inför 2021, då kommer företag vilja ta igen, säger han och fortsätter: 

– Fördelen med att jobba med tillväxt är att alla vill ha den. 

Adsensus är knappast ensamma om att drabbats hårt av coronaepidemin. Under våren har Resumé rapporterat om både uppsägningar, varsel och konkurser till följd av coronaviruset, bland annat Nom Agency och eventbyrån Brandspot

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.