Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

MDC Partners intäkter rasar

Publicerad: 7 Augusti 2020, 07:28

MDC Partners logotyp.

Q2 2020 var inget bra kvartal för Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners. Intäkterna rasade med 26 procent.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersForsman & Bodenfors

Anledningen till tappet ska vara att kunderna dragit i handbromsen på grund av coronapandemin. Ett 26-procentigt fall i rena pengar innebär ett ras från 362 till 260 miljoner dollar, jämfört med samma kvartal förra året.

– Det andra kvartalet förde med sig ekonomisk, social och politisk press på våra kunder, ekonomin och marknadsföringsbranschen som helhet. Våra kundrelationer är fortsatt starka och intäktsfallet beror främst på att kunderna skjutit upp sina produktioner, inte att vi tappat kunder, säger Mark Penn, ordförande och vd på MDC Partners enligt Adweek.

Samtidigt vill han lyfta fram att man vunnit kunder under det senaste kvartalet, som exempelvis Budweiser (som Allison + Partners ska få ta hand om) och Coca-Cola i Nordamerika (som Anomaly vunnit). Mark Penn menar också att antalet pitcher börjar öka igen efter att viruset har satt många på paus.

Under de första sex månaderna i år ska MDC Partners ha kapat kostnader med 16 procent, eller motsvarande 82 miljoner dollar enligt Adweek. Dock oklart hur.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.