Affärer
Nätverken som blev vinnare och förlorare 2020
Publicerad: 16 mars 2021, 10:15
Pandemiåret slog hårt mot WPP och Dentsu, medan IPG och Publicis presterade starkare siffror.
The Drum har sammanfattat årsredovisningarna för kommunikationsvärldens största holdningbolag under 2020, ett år starkt präglat av pandemin där flera av reklamjättarna tidigt drog i nödbromsen och genomförde omfattande åtgärder för att kapa kostnaderna.
IPG sade upp 1500 anställda under 2020 och fick på så sätt ned lönekostnaderna med 4 procent under året. Bolaget lyckades dock behålla svarta siffror 1,09 miljarder dollar (9,3 miljarder kronor), vilket ger en marginal på 13,5 procent.
Publicis presterade också oväntat starkt sett till de reviderade prognoserna i början av året, intäkterna föll med 6,3 procent. Det positiva resultatet på 2,1 miljarder (21,3 miljarder kronor vilket ger en vinstmarginal på 16 procent.
Japanska Dentsu dubblade förlusten till -1,3 miljarder dollar (11 miljarder kronor). Under fjolåret sade nätverkets sex globala byråvarumärken upp sammanlagt 6000 anställda, omkring tio procent av det totala antalet anställda.
WPP gjorde en förlust före skatt på -2,8 miljarder dollar under fjolåret (23,8 miljarder kronor). En bidragande faktor bakom de stora förlusterna var att mediebyråkoncernen Group M tappade 8,2 procent i intäkter jämfört med föregående år. Intäktsminskningen för hela nätverket låg på 6,5 procent.
Omnicom tappade 12 procent i tillväxt. Under tredje kvartalet hade nätverket sagt upp 6000 medarbetare. Resultatet presenteras senare i mars.