Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

NoA fortsätter satsningen på e-handel – köper upp Oakwood

Publicerad: 3 Februari 2021, 10:28

The North Alliance satsar stort på att erbjuda ett heltäckande erbjudande inom e-handel. Nu förvärvar de den digitala designbyrån Oakwood. ”NoA delar vår holistiska syn på e-handel och hur den hänger samman med varumärket”, säger Oakwood-vdn Sebastian Broms.


Ämnen i artikeln:

OakwoodThe North Alliance

Nordiska byråkoncernen The North Alliance, NoA, köper upp den digitala designbyrån Oakwood. Byrån har de senaste åren ställt om sitt erbjudande från fullservice till designinriktad e-handel, något som inneburit en rejäl ekonomisk skjuts. Enligt preliminära siffror omsätter Oakwood 23,5 miljoner kronor med ett resultat på cirka 7 miljoner kronor. Byrån jobbar sedan tidigare med kunder som Gina Tricot, Sniph, Fjällräven och Aco.

Enligt vd:n och grundaren Sebastian Broms inleddes diskussionerna hösten 2020 för att intensifieras under vintern. Efter att Oakwood under flera år visat starka siffror var NoA inte det första bolaget som hörde av sig om ett potentiellt köp.

– Som grundare har ett eventuellt uppköp varit en stor sak för mig och det har känts viktigt med ett tydligt syfte till varför. Jämfört med andra jag pratat med kändes det helt rätt med NoA, de delar vår holistiska syn på e-handel och hur den hänger samman med varumärket, säger Sebastian Broms.

Sebastian Broms säger att han inte är rädd för att ”Oakwood-kulturen” ska gå upp i rök i samband med att de går in i ett större sammanhang. Inom NoA kommer de jobba tätt med affärsutvecklings- och digitalbyrån Making Waves.

– För mig är det viktigt att kunna bibehålla en entreprenöriell anda och det känns som att det finns goda förutsättningar för det inom NoA.

Uppköpet kommer sex månader efter att NoA köpt upp det digitala konsultbolaget Peregrine, även de inriktade på e-handel och kommersiella strategier, och ett drygt år efter köpet av performance marketing-byrån Proletar.

Under 2020 har Oakwood inlett samarbeten med nio nya kunder, däribland 24Storage och Lexington. Alla kunder kommer att följa med in i det nya sammanhanget. Tanken framöver är att Oakwood, precis som övriga byråer inom koncernen, ska jobba både med egna kunder och med övergripande koncernprojekt.

– Det är kombinationen som gör det hela spännande, det finns tydliga tankar på att bygga synergier mellan byråerna.

Affären blev klar förra veckan och byråns medarbetare kommer så snart som möjligt flytta in i NoAs lokaler på Thulegatan i Stockholm. 

Enligt NoAs styrelseordförande Thomas Høgebøl, som häromveckan klev ned från rollen som koncernchef, kommer det inom den närmsta tiden komma ytterligare nyheter från koncernens storsatsning på e-handel.

– Vi är mitt i bygget av ett nordiskt powerhouse inom digitalisering och kreativitet och där är förvärvet av Oakwood självklart då vi ser dem som en av Sveriges mest intressanta aktörer inom e-handel. Hela idén med NoA är att samla alla de bästa kompetenserna under samma tak och tillsammans kunna generera tillväxt i kundens hela affär. Våra kunders behov av rådgivning och kompetens inom e-handel växer explosionsartat och med Oakwood som en del av NoA ser vi fram emot att ytterligare stärka vårt existerande erbjudande inom digital commerce, säger Thomas Høgebøl, styrelseordförande i NoA koncernen.

Parterna vill inte kommentera köpeskillingen.

När NoA för två veckor sedan presenterade sitt resultat för 2020 hade omsättningen ökat från 1,17 till 1,58 miljarder NOK med ett EBITDA-resultat på 103 miljoner NOK. Tillväxten kom framför allt från NoAs affärsområde NoA Connect som riktar in sig på digital marknadsföring.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OakwoodThe North Alliance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.