Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Novas nästa pusselbit i byråbygget: Förvärvar martech-byrå

Publicerad: 1 november 2021, 12:46

Michael Jäderlind, vd Nova samt Martin Stenke, Linus Lundevall, Jonas Hyse och Jerker Hörstedt från Infunnel.

Foto: Jenny Puronne

”Ett av de mest spännande bolagen i svenska martech-branschen”, säger Novas vd i Sverige Michael Jäderlind.


Ämnen i artikeln:

Nova Consulting Group

Norska Nova Consulting Group, backas av riskkapitalbolaget Explore Equity, och gjorde sitt första förvärv i Sverige genom köpet av den 60 medarbetare starka SEO och SEM-specialisten Pineberry.

Nova, som vill utmana NoA, Knowit och ARC på den svenska och nordiska marknaden fortsätter bygga en integrerad byrågrupp i Sverige genom att köpa martech-byrån Infunnel.

Bolaget grundandes 2015 och har tidigare varit delägt av Bonnier, genom contentbyrån Spoon. Under räkenskapsåret 2020 omsatte Infunnel 9,5 miljoner kronor och gjorde en vinst (EBIT) på 1,5 miljoner kronor.

Nova ser förvärvet som en viktig pusselbit i det ekosystem av digitala tjänster som man bygger. Samtidigt öppnar Nova för fler förvärv och etableringar inom digital transformation, e commerce och varumärksutveckling.

Bakom den svenska satsningen ligger Nansen-grundaren Michael Jäderlind, som Nova har rekryterat. Etableringen backas upp av det norska riskkapitalbolaget Explore Equity.

– Infunnels spetskompetens inom marketing automation och CRM blir tillsammans med SEO- och SEM-specialisterna på Pineberry viktiga delar i det ekosystem av digitala tjänster som vi bygger upp. Dessutom räknar vi med att Infunnel ska växa kraftigt under de kommande fyra till fem åren, säger Michael Jäderlind, vd för Nova i Sverige i en kommentar.

Samtliga medarbetare på Infunnel ges nu möjligheten att bli delägare, liksom på alla anställda i Novas bolag.

– Genom att vi nu blir en del av Nova-gruppen kan vi vara med i hela bolagets tillväxtresa där Infunnel blir en viktig del i bygget av den nya helhetsaktören inom e-commerce och digital transformation. Vi kan dessutom växa snabbare än planerat och samtidigt fortsätta hålla hög kvalitet, säger Jerker Hörstedt, delägare och grundare av Infunnel i en kommentar. 

Framtidens digitala kundresa

Infunnel, som är specialiserade inom CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan, arbetar både med business-to-business-företag och konsumentföretag med fokus på sällanköpsvaror. Bland kunderna finns Mercedes, Axis, Dustin och Tetra Pak.

I den svenska delen av Nova ingår sedan tidigare SEO och SEM-specialisterna Pineberry och det Optimizely/Episerver-fokuserade dotterbolaget Epinova, som är specialister på webb- och e handelslösningar samt digitala kundupplevelser.

De senaste sju åren har Nova haft en stabil och lönsam årlig tillväxt på över 20 procent. Koncernen omsatte räkenskapsåret 2020 knappt 370 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på strax under 55 miljoner kronor.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nova Consulting Group

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.