Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Ny plattform ska minska klyftan mellan förort och innerstad: ”En motvikt av kreativitet och inspiration”

Publicerad: 21 September 2020, 08:22

Bridge initiativtagare Deqa Abukar och Amal Said

Med ett experimentellt showroom i Kista Galleria ska fler investerare hitta till Järva. Grundarna Deqa Abukar och Amal Said hoppas att satsningen Bridge också gör att fler i Järvaområdet får upp ögonen för entreprenörskap.


Ämnen i artikeln:

Gaming

Organisationen Bling skapar årligen möten med omkring 560 entreprenörer i Sverige. På sex år har verksamheten genererat över 100 företag, en sammanlagd omsättning på 200 miljoner kronor och 300 arbetstillfällen. Nu ska Bridge, ett innovativt showroom i Kista Galleria, bidra till att antalet kontakter fördubblas och att fler investerare hittar till Järva. Grundarna är fasta i sin övertygelse, de kommer att lyckas. Satsningen öppnar den i oktober.

Här kommer Blings entreprenörer att sälja sina produkter och tjänster, men platsen inrymmer också möjligheter till möten, föreläsningar och workshops. Det kommer också finnas plats för arbetsytor. Kista Galleria är ett nav i Järvatrakten med mycket folk i omlopp. På så sätt kan de lokala entreprenörerna som visas upp också bli förebilder och bana väg för nästa generation.

– Vi hoppas att Bridge blir ett sätt att manifestera allt som bör finnas, men inte gör det. En plattform för att göra affärer som entreprenörerna från orten är strukturellt förhindrade att göra. En miljö som gör att lokalbefolkningen blir inspirerade. Vi är själva den ena delen av målgruppen, säger Deqa Abukar grundare av Bling och initiativtagare till Bridge tillsammans med Amal Said.

För Bridge ska kommuniceras mot flera målgrupper parallellt, som lokala entreprenörer i Järvatrakten och investerare innanför tullarna. Som namnet antyder handlar det om att överbrygga barriärer, så väl socioekonomiska och kulturella som geografiska. En scen för att få fler att upptäcka den lokala potentialen.

– Det är en fundamental skillnad att driva ett bolag och ha en grupp individer som sitter på en marknadsavdelning och tänker ut smarta lösningar. Bling bygger i sin natur på delaktighet och enpowerment där fler och fler entreprenörer bidrar och känner sig delaktiga. På så sätt är det mer än växande rörelse än ett varumärke, säger Amal Said.

Tanken är att Bridge, förutom att vara en handelsplats, också ska bidra till att olika kompetenser möts och korsbefruktas. Genom Bling har Deqa Abukar och organisationens andra grundare Adnan Yousuf skaffat sig ett brett nätverk av investerare som tidigare har visat ett intresse för den här typen av fysisk yta i Järva-kontexten. Bling har också byggt en databas av intressenter för att kunna para ihop potentiella entreprenörer med olika yrken, spetskompetenser och bakgrunder.

Initiativtagarna bedömer att de mest centrala aspekterna för att kommunicera Bridge är word of mouth, att deltagande entreprenörer och partners sprider idén i sina nätverk. Skrädderivarumärket Atelier Saman Amel är en av huvudpartnerna för satsningen. Bolagets ena grundare Dag Granath anser att Bridge är ett spännande projekt ur varumärkessynpunkt eftersom en rörelse och ett nätverk till skillnad från exempelvis inom modeindustrin saknas ett tydligt ramverk.

– Problemformuleringen är större i samhällstillvända projekt. Det är svårt att skapa tydlighet.

Som säte för flera av techsektorns största företag sedan 1980-talet omnämns ofta Kista som Sveriges Silicon Valley. Men en kraftig majoritet av de som jobbar här bor inte i området och har ingen förankring i lokalsamhället. Mycket handlar också om att sprida berättelsen om Järva som ett potentialområde, i stället för problemområde.

– När programmeraren har åkt tillbaka till Vasastan försvinner knytpunkten. Bridge kan på ett naturligt sätt bli en plats som kan få människor att bli mer involverade och skapa kännedom för andra delar av Järva. Det finns en glasvägg mellan förorten och innerstan. Många i Vasastan har otrolig koll på de senaste restaurangerna i Brooklyn men få vet vad som händer bara några mil bort, säger Dag Granath.

Tanken är att entreprenörerna i Bridge ska bytas ut en gång i halvåret. Deqa Abukar tror också att de nya förutsättningarna efter coronautbrottet kommer att skapa en ny form av fysisk handel som gör att fler småföretagare vågar satsa. Samtidigt kommer situationen på sikt att kunna öka utrymmet för lokala aktörer.

– I dessa tider är det riskabelt för handeln att sitta på ett dyrt treårskontrakt. Vi behöver skapa ett klimat som sänker risken för entreprenören och förnya sättet att bedriva butikshandel. Vi vill att människor ska inse hur enkelt det kan vara att skapa något och det finns ett starkt intresse att överbygga klyftor i samhället bland investerarna. Jag hoppas att fler väljer att göra samma satsningar som Bridge.

Deqa Abukar och Amal Said är noga med att understryka att Bridge är helt opolitisk, samtidigt kan mötena i forumet bidra till att sprida en alternativ bild av Järva än den allmänheten tar del av via nyhetsrapporteringen.

– Jag sticker inte under stol med att det finns problem som inte förändras över en natt, men mediebilden av Järva är skev. Med Bridge har vi chansen att kontrollera narrativet och bli en motvikt av kreativitet och inspiration och samtidigt möjliggöra en ny väg i livet, säger Amal Said.

Deqa Abukar:

– I grund och botten är ambitionen att hålla satsningen borta från politik, men vi har hamnat i ett läge där vi tvingas ta politik till jobbet. Om människor inte har möjlighet att ta sig ut förknippar de bara Järva med alla dåliga saker som medierna rapporterar om. Här kan vi bidra till en förändring.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gaming

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.