Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Ny Rapport: Trenderna i sportvärlden marknadsförare måste ha koll på

Publicerad: 11 februari 2022, 13:39

Frida Fors Wallsbeck, skandinavisk marknadschef på Meltwater.

Foto: Pressbild

OS i Peking dominerar tv-sändningar och nyhetssajter dessa dagar. Samtidigt publicerar analysföretaget Meltwater tillsammans med Twitter en ny rapport om vad marknadsförare måste veta om sportvärlden. Jämställdhet, Metaverse och kryptovalutor visar det sig.


Ämnen i artikeln:

MarknadsstrategiMarknadsföringMarknadsförareNyheter

Hundratals tweets har analyserats för att kartlägga sportvärldens mest brännande ämnen nu när Olympiska Spelen i Peking har dragit igång. Enligt Meltwater och Twitter består trendande konversationer på plattformen av jämställdhet, kryptovalutor och metverse.

Enligt rapporten ökade Twitter-konversationer om jämlikhet inom idrotten med 12 procent, och konversationer om kvinnor inom idrotten med 22 procent. Ett exempel från Sverige är förekomsten av hashtaggen ”damkronorna” på Twitter. Mellan 2020 och 2021 ökade den med 910 procent.

Enligt Frida Fors Wallsbeck, skandinavisk marknadschef på Meltwater, bör sportmarknadsförare dra öronen åt sig av siffran:

– En sådan ökning tydliggör idrottsorganisationers vilja att kommunicera satsningar på damlag via sociala medier, och därmed även initiativen till en mer jämställd sport. Generellt bör sportmarknadsförare prioritera skapande och interaktion med trendande hashtags, för att på så vis nå en bredare publik som banar väg för nya partnerskap och sponsorer, säger hon i ett pressmeddelande.

”Utveckla virtuella varumärkesupplevelser”

Även kryptovalutor och så kallade NFT:er ökar bland sportintresserade och i deras konversationer på Twitter. Omnämnandet av dessa två fenomen ökade med 151 procent under 2021.

– Vi ser att sportens digitalisering drivs av korsningen mellan sportkonsumtion via diverse online-kanaler och introduktionen av krypto, blockchain och NFT. Centralt för sportmarknadsförare och varumärken 2022 blir att utveckla virtuella varumärkesupplevelser och annonsering, samt godkännande av kryptovalutor som betalning, säger Frida Fors Wallsbeck.

Enligt Meltwaters förändras definitionen av ”livesport” och beror enligt bolaget på att Metaverse i sportdiskussioner ökade med dryga 6 procent under senare halvan av 2021.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.