Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Nytt nummer av Resumés magasin: Svindyr martech till spillo

Publicerad: 7 oktober 2021, 08:54

Professor Baltazar pryder det senaste omslaget av Resumé.

Marketing tech har varit lösningen på de flesta problemen inom marknadsföring de senaste fem åren. I nya numret av tidningen Resumé undersöker vi om det stämmer. Och verkligheten visar sig vara betydligt mer komplicerad än vad vi väntade oss.


Ämnen i artikeln:

ResuméMartechKOMM

I dag är det inte ovanligt att marknadsavdelningen har företagets största it-budget. Den marknadschef som vill ha pengar till marketing tech, martech, får sällan ett nej från sin vd. Snarare blir det uppmuntran eftersom martech säger sig effektivisera, optimera och modernisera marknadsföringen. 

Därför investeras det miljarder i de tekniska systemen från teknikjättar som Salesforce, Adobe och Oracle som sägs kunna göra allt. Men potential är en sak, hur det fungerar i verkligheten är något annat.

I nya Resumé, som dimper ned hos prenumeranterna i dagarna, undersöker vi hur martech används av marknadsavdelningarna i dag. Och det är knappast så som reklamen från leverantörerna utlovar.

En av årets mest omtalade reklamkampanjer är ”Kavla upp” med Sveriges kommunikationsbyråer som avsändare. Målet var, och är, att så många som möjligt ska vaccinera sig mot covid–19. Kampanjen fick stor uppslutning från svenska byråer och mediebolag. Men även kritik inifrån branschen.

Men hur väl fungerade reklamen? Vi lät Novus fråga svenskarna om de har sett kampanjen, förstått den och vilken effekt den haft.  Svaren svenskarna gav är inte självklara. 

På andra sidan jordklotet i Kina pågår det just nu en revolution. I butikshyllorna. När den kinesiska reklamen tyngs av censuren har förpackningsdesignen blomstrat de senaste åren. Om formgivningen tidigare präglades av kopiering av japanska eller västerländska förlagor är den nya designen fylld av kinesiskt självförtroende. Tore Claesson rapporterar direkt från butiksgolvet i nya tidningen.

Beteendeekonomer står högt i kurs, inte minst bland svenska marknadsförare. Men hur tillförlitliga är rönen egentligen? Vi berättar om skandalerna som skakar beteendeekonomins superstjärnor. 

Vi rapporterar som nämnt om martech och hur tekniken används av marknadsförare. Men vad tycker konsumenterna som utsätts för AI-styrd reklam? Ellos och högskolan i Borås har frågat och vi har facit.

Det är snart 100-wattaren och när priserna delas ut kan vi räkna med att någon eller några byråer kommer hylla den ”modiga marknadschefen”. Men hur blir man en modig marknadschef? Vi har tagit fram ett sexstegsprogram för den som vill testa.

När det blir brist på tredjepartskakor brukar kontextuell reklam lyftas fram som ett alternativ. Men när streamingtjänsten Netflix marknadsför serien Sex Education gör man precis tvärtom och lyfter ut reklamen från sin kontext. Vi förklarar hur och varför.

Vidare berättar Björn Rietz om när han var yngre och en sur gubbe. Frågespaltsredaktör Aase Berg förklarar varför alla vill slå martechare, Nina Ghazanfari stressar av, Daniel Vaccino avslöjar vad han är mest nöjd över i livet och sedan finns det mycket, mycket mer att ta del av i nya numret av Resumé. 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ResuméMartechKOMM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.