onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Nyvunna kunder ökar intäkterna för Abby World

Publicerad: 3 januari 2023, 12:40

Foto: Abby World.

Abby World ökar omsättningen men minskar resultatet. Det framgår av bokslutet som löper mellan maj 2021 till april 2022. Nyvunna kunder anges som anledningen till att omsättningen ökar med hela tio miljoner.

Ämnen i artikeln:

Abby WorldBokslutAffärerNyheter

JW


Tidigare under året stod det klart att Abby World utökar sitt erbjudande med en brandingstudio.

– Att kunna jobba med ännu spetsigare fokus gällande varumärkesfrågor, och samtidigt kunna integrera det med våra andra kompetenser. Vi är starka inom kreativitet och kommunikation, vi har ett dedikerat contentteam och jobbar kvalificerat med pr. Att bygga en organisation för att hantera komplex varumärkesstrategi och visuell produktion med kulturell relevans är ett tydligt val för att bli så kompletta som vi vill vara, sa Adrian Mörner Hansen till Resumé i våras när byrån tillfrågades om vilka målsättningar satsningen hade.

Under räkenskapsåret maj 2021 till och med april 2022 ökade byrån sin omsättning med hela 10 miljoner, från drygt 26 miljoner till 36 miljoner. Enligt bokslutet är nyvunna kunder anledningen bakom omsättningslyftet. Resultatet lyfter dock inte. Det landade på 2,8 miljoner kronor från 3,1 miljoner förra året. Byråintäkten ökade med drygt sex miljoner och ligger för året 21/22 på knappt 25 miljoner kronor.

Däremot anställde bolaget hela sju personer fler sedan förra räkenskapsåret och har nu samanlagt 19 anställda. Inför stundande lågkonjunktur har byrån också fyllt på ladorna. Förra året hade bolaget drygt tre miljoner i madrassen. Enligt senaste bokslutet ligger kassan på drygt fem miljoner.

Abby World

Omsättning: 36,3 miljoner kronor (26,4 mkr)

Rörelseresultat (EBIT): 2,8 (3,1mkr).

Antal anställda: 19 (12)

Soliditet: 24% (39%)

Byråintäkt: 24,8 miljoner kronor (18,1 Mkr)

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev