Affärer
Rapport: Manliga influencers tjänar 30 procent mer än kvinnor
Publicerad: 10 mars 2022, 11:35
Män tjänar i snitt cirka 30 procent mer per sponsrat inlägg än kvinnor.
Foto: iStockphoto
Kvinnor utgör majoriteten av influencers, men lönen är lägre än deras manliga motpart. Det visar en rapport framtagen av Azea, enligt sajten Protocol.
En rapport om jämställdhet inom influencer marketing visar att kvinnor utgör 83 procent av alla influencers på sociala medier medan män bara utgör 15 procent. Däremot tjänar kvinnor sämre på ”betalda samarbeten”, eller reklam som det också kallas, med företag. Izea, en organisation som forskar på influencer marketing, har jämfört hur mycket influencers fick betalt per inlägg på en rad olika plattformar. Resultatet visade att ett genomsnittligt sponsrat inlägg hos en kvinnlig influencer kostade 2 289 dollar, eller ungefär 22 000 kronor. En manlig influencer å andra sidan fick i snitt betalt 2 978 dollar, ungefär 29 000 kronor, per sponsrat inlägg. En skillnad på ungefär 30 procent.
”Den kvinnliga dominansen inom influencer marketing kanske ännu inte är i fara men lönegapet och en minskad andel samarbeten är värt att ta i beaktning”, skriver rapportförfattarna enligt sajten Protocol.
Lönegapet har ökat
Den enda plattformen där rapportförfattarna kunde se en annorlunda trend var på Instagram och specifikt bolagets ”story”-funktion. Där fick kvinnor i genomsnitt 962 dollar betalt per ”story”, att jämföra med 609 dollar för män. Enligt rapporten ska det bero på att graden av engagemang bland kvinnor är högre än hos män.
Från förra året ha också lönegapet mellan kvinnor och män ökat, då fick män i snitt 24 procent högre betalt än kvinnor. 2019 var gapet dock ännu högre och män fick i genomsnitt 47 procent mer betalt för sina sponsrade inlägg, skriver Protocol.