Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Rapport: Nästan 2000 fysiska butiker har försvunnit i Sverige de senaste två åren

Publicerad: 15 Oktober 2020, 09:12

Det har talats om butiksdöd och digitaliseringen driver onekligen en strukturomvandling av den svenska butikshandeln. Nu visar en färsk sammanställning att antalet butiker med sex procent mellan 2017 och 2019 – från 34 297 till 32 351.


Ämnen i artikeln:

HUI

Det är Handelsrådet som tredje året möjliggör en djupdykning i butikshandelns struktur och utveckling. Antalet fysiska butiker fortsatte att minska under 2019, den stora nyheten är att även det kedjeanslutna butiksbeståndet nu krymper. Under fjolåret minskade antalet kedjebutiker med 372. En utveckling som förstås förväntas bli allt brantare under 2020 givet de förutsättningar som pandemin har skapat.

– Butiksminskningen äger fortfarande primärt rum i det fristående butiksbeståndet. Vi ser dock att även kedjorna börjar hamna under press. Den buffert som kapital och storlek har utgjort räcker inte längre när e-handeln tar en allt större marknadsandel, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research i en kommentar. 

Den bransch som under de senaste åren har varit mest drabbad under butiksdöden i absoluta tal är modehandeln. Där minskade antalet butiker med 386, det motsvarar 19 procent av butiksbeståndets storlek 2017. Ytterligare en indikator på det kritiska läget för kategorin är att bland de 30 modekedjor med flest butiker 2017 har tio befunnit sig i rekonstruktion eller konkurs någon gång under perioden 2017-2020.

Siffrorna visar också lågprishandelns frammarsch, det enda segmentet där butiksbeståndet växer med kraft. I fem av 17 branscher är det en lågpriskedja som har öppnat flest butiker efter 2017. Lågprishandelns expansion är koncentrerad och fem aktörer står för hälften av alla öppningar.

– Vi har redan sett att pandemin spär på digitaliseringstrenden vilket kommer innebära än tuffare villkor för butikshandeln. Om den ekonomiska återhämtningen sker långsamt lär dessutom lågprishandelns marknadsandel öka ytterligare, avslutar Andreas Svensson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.