Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Affärer
Publicerad: 20 januari 2020, 14:27
Anders Rask, Johan Molander, Bodil Eriksson-Torp och Daniel Bergsten
Aller Medias verksamheter levererade en rekordvinst under det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Narva, OTW och Make Your Mark står nu för en dryg femtedel av mediebolagets omsättning i Sverige.
Mediebolaget Aller Media, med verksamheter i Sverige, Norge, Danmnark och Finland gjorde ett driftresultat (EBITA) på över 300 miljoner kronor på koncernnivå. Den svenska verksamheten som bland annat består av kända medietitlar som Elle, Svensk Damtiding, Hänt och, Femina omsatte 1,6 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2018/19 och gjorde en vinst (EBITA) på 200 miljoner kronor, vilket är det starkaste resultatet någonsin.
Under de senaste åren har mediekoncernen breddat verksamheten med förvärv och bland köpt upp kommunikationsbyråerna OTW (2016), Narva (2018) och Make Your Mark (2014). Byråerna omsatte totalt 347 msek, vilket är 21,6 procent och bidrog till rörelseresultatet med 35 miljoner, 18 procent av den totala verksamheten. Byråintäkten landade på 250 miljoner kronor.
– Alla byråerna har gått mycket bra i år och resultaten innebär all time high för samtliga. Alla tre har vunnit stora affärer i år och fått priser i både svenska och internationella tävlingar. Det finns stor anledning att vara fortsatt positiv inför framtiden, säger Aller Medias Sverige-vd Bodil Ericsson Torp i en kommentar.
I oktober 2019 förvärvade Aller media även det svenska e-handelsföretaget Skapamer.se.
Nyckeltal
Make your mark
Omsättning 83,8
Byråintäkt 42,1
EBITA 5,9
Medeltalet anställda: 38 personer
OTW
Omsättning 166 mkr
Byråintäkt: N/A
EBITA 18,2 mkr
Medeltalet anställda: 99
Narva
Omsättning: 97,3 miljoner kronor
Byråintäkt: 85,3 mkr
EBITA 11,0 mkr
Medeltalet anställda: 57