Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Så går det för reklamjätten WPP:s byråer under coronakrisen

Publicerad: 29 Oktober 2020, 09:51

Världens största reklamnätverk WPP rapporterar ett intäktsbortfall på 7,3 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2019.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetWPP

Siffrorna ligger i linje med hur de andra reklamjättarna presterar under Q3. -3.7% för IPG, -5.6% för Publicis Groupe, -10.4% för Havas och - 11.7% Omnicom. Jämförelsen är dock inte helt adekvat eftersom koncernerna har olika sätt att räkna på byråintäkt.

Totalt uppgår WPP:s intäkter under 2020 till drygt sju miljarder pund, en nedgång med -8,9 procent jämfört med 2019.

Grupp M, mediedivisionen som inkluderar Essence, MediaCom, Mindshare och Wavemaker, tappade mer än de kreativa byråerna liksom under Q2 då WPP:s föll med -15,1%. Koncernen upplever en positiv trend under hösten.

”VMLY & R fortsatte att vara den bästa globala byrån och var bara nere något jämfört med året innan, medan Group M återhämtade sig kraftigt när klientmedieutgifterna ökade”, skriver WPP i en kommuniké.

Även bedare kommunikationsbyråer som Grey, Ogilvy och Wunderman Thompson, har återhämtat sig på senare tid. PR var den bäst presterande kategorin bland WPP byråer medan och specialbyråer var sämst, bland annat på grund av eventverksamheten och resekunder.

Vidare säger WPP att de ”fortsätter tillämpa en stram kostnadskontroll, trots återhämtningen”

Efter region minskade Nordamerika med -5,1%, Storbritannien -6,5%, Västeuropa- 5,5% och resten av världen, inklusive Asien och Stillahavsområdet, -12,5%.

Vissa enheter gick mot strömmen och ökade intäkterna per region under tredje kvartalet, som VMLY & R i USA och Group M i Storbritannien.

Mark Read, vd för WPP, säger i ett uttalande:

– Med tanke på de begränsningar och åtstramningar som Covid-19 leder till runtom i världen och osäkerheten i den globala ekonomin är vi fortfarande försiktiga inför återhämtningstakten. Det är viktigt att vi behåller vår starka finansiella ställning och att vi är på väg att uppnå kostnadsbesparingar med målsättningen att spara 700-800 miljoner pund.”

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.