Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Så mycket minskade medieinvesteringarna under 2020

Publicerad: 12 Januari 2021, 09:09

Medieköpen förmedlade av mediebyråerna minskade med 17,8 procent till 12,4 miljarder under helåret 2020. Enda mediekategorin som går emot trenden är online video. Det visar sammanställningen av Sveriges Mediebyråers statistik.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarSveriges Mediebyråer

Även under årets sista månad, december, minskade medieinvesteringarna med - 21,3 procent, jämfört med december 2019. Minskningen beror till stor del på icke periodiserad data, december 2020 hade en faktureringsdag mindre jämfört med förra året. Minskningen motsvarar drygt 2,7 miljarder kronor.

Bild 1/1  

Med undantag av online video (+1 procent till 1,1 miljarder) har samtliga mediekategorier haft en negativ tillväxt under 2020, Investeringarna i digitala kategorier minskar med endast med -8,8 procent, vilket är betydligt lägre än genomsnittet. Sociala medier minskade bara marginellt med 0,5 procent till 1,2 miljarder kronor. 

Den mediekategori som under helåret 2020 uppvisade störst negativ tillväxt var bio med stängda biografer stora delar av året. Här minskade mediebyråerna sina reklamköp med -81 procent till 28 miljoner kronor.   Även utomhus hade ett tufft år med en negativ tillväxt om -30,0 procent. Dagspress tappade 45 procent till 43 miljoner kronor. Direktreklam tappade 39 procent till 224 miljoner kronor.

Printkategorierna fortsätter att minska och under året har tappet accelererat. Under 2020 minskade printinvesteringarna med 27 procent och året innan backade de med 18,5 procent. Tv, den största mediekategorin, tappade över en miljard kronor under 2020.

12,4 miljarder är den lägsta noteringen av medieinvesteringar sedan 2010. Värst var utvecklingen under andra kvartalet då medieköpen minskade med hela - 34 procent. Ett ras som dämpades under Q3 för att sedan tillta under sista delen av året. 

Den kategori som ökade mest under december var fackpress med en positiv tillväxt om 43,8 procent. Den mediekategori som backade mest under december, bortsett från bio, var radio. Detta med en negativ tillväxt om 39,7 procent.

 

Noter

* Tidigare kategorin ”Internet” särredovisas från och med januari 2018, inklusive jämförelsesiffror 2017, i tre kategorier ”Online Display”, ”Online Video” och ”Sociala medier”

**Kategorin ”sök” är ny fr.o.m. november 2009 och redovisar investeringar gjorda i sökordsmarknadsföring så som sponsrade länkar och ord. Sök var tidigare inbakad i kategorin internet.

***I tabellen ovan har medier som tidigare ingick i framför allt kategorin ”övrigt”, men även i underkategorin ”bilagor” (ingick tidigare i de tre dagspresskategorierna) fr.o.m. 1 april 2009 klassificerats om i redovisningssystemet till den nya gemensamma kategorin ”DR/Annonsblad”. De ackumulerade investeringarna följer med till den nya kategorin.

****Övrigt avser bland annat strategisk rådgivning och events samt annonsering som inte faller inom någon av de andra kategorierna.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.