Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Så påverkades reklammarknaden av pandemin – färre byråval 2020

Publicerad: 3 februari 2021, 11:35

WPP mer än fördubblade sina intäkter på nykundssidan jämfört med katastrofåret 2019.


Ämnen i artikeln:

Byråval

Det var många företag som passade på att byta mediebyrå under 2020 och trots pandemin ökade pitchandet på mediesidan med 6,9 procent. För reklambyråer minskade upphandlingarna med 12,6 procent. Det visar global data från konsultfirman R3. Sammanlagt omsatte ”New Bussiness” inom reklammarknaden 2,56 miljarder dollar jämfört med 2,72 miljarder dollar 2019. En minskning på motsvarande 134 miljoner kronor. 

Och trots det ökande pitchandet minskade de största de fem största mediebyråaktörerna sina nya affärer med 27 procent på ett år. Det skriver Campaign.

När Mediacom var det byråvarumärke som hade bäst på nykundssidan bland mediebyråerna toppar Havas motsvarande lista på reklambyråsidan följt av Droga5, VMLU&R, Isobar och Ogilvy.

När det gäller holdingbolag uppnådde WPP starkast nykundsbearbetning dubbelt så mycket samlade nykundsintäkter som Publicis Groupe. Faktum är att WPP lyckades överträffa det för nätverket så svaga 2019:s kreativa nya affärer med hela 134 procent och medieintäkterna med 168 procent. Dentsu blev emellertid tvåa när den rankades efter antal nya uppdrag.

* R3 sammanställer sin globala nya affärsliga med hjälp av data som tillhandahålls av multinationella byråer varje månad. Uppgifterna som levereras balanseras sedan mot kunduppskattningar, Nielsens reklamindex och konverteras sedan till en intäktsuppskattning.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Byråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News