Affärer
Så ska storannonsören Mediamarkt lämna svenska marknaden: ”Har nära kontakt med våra byråer”
Publicerad: 16 februari 2023, 11:00
Media Markt på Drottninggatan i Stockholm.
Foto: Caisa Rasmussen / TT
Mediamarkt dör som varumärke i Sverige. Istället ska norska Power ta över. Samtidigt sträcker de ut handen till de byråer som i dagsläget samarbetar med elektronikjätten: ”Vi har nära kontakt med våra byråer”.
Den tyska elektronikjätten tackar för sig och säljer 80 procent av verksamheten till norska Power. Affären uppges vara klar till sommaren och Mediamarkts verksamhet i Sverige ska så småningom fortsätter under Powers ägande. Mediamarkt är dock kvar som ägare av 20 procent av andelarna i bolaget Power Sweden.
De byråer som idag samarbetar med Mediamarkt kommer att göra det fram till sommaren 2023, uppger en talesperson för Media Markt Saturn Retail Group för Resumé som också tillägger att bolaget i nuläget inte kan gå ut med detaljer kring hur samarbetet mellan byråerna och Power kommer se ut i framtiden.
LÄS OCKSÅ: Han är Mediamarkts nya marknadsdirektör
– Vi kommer att diskutera möjliga synergier i marknadsföringen med Power efter stängningen, säger Susanne Killian, chef för externa relationer på Media Markt Saturn Retail Group.
Eftersom Media Markt fortfarande äger 20 procent av den svenska delen av Power öppnar upp för fortsatta samarbeten.
– På grund av partnerskapet kommer Media Markt Sveriges byråer och partners kunna ansluta sig till Power Nordics upplägg med sina vidsträckta synergier i norra Europa. Vu har nära kontakt med våra byråer och partners Ochs er fram emot att diskutera nya affärsmöjligheter med dem, säger Susanne Killian.
Under 2022 la Media Markt 135 miljoner på annonsering i Sverige. En ökning med 105 procent från året innan då man spenderade 65,8 miljoner på sin marknadsföring. I dagsläget samarbetar Åkestam Holst med elektronikjätten.
LÄS OCKSÅ: Granskning av åtta e-handlare: så mycket höjde de priserna under Black Friday