Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Spinn Action Marketing har tappat 100 mkr i omsättning på sju år

Publicerad: 13 Augusti 2020, 06:04

Charlotte Törnqvist tillträdde som vd 2015, då den dåvarande vd:n Marie Wedin gick vidare till Coop.

Foto: Pressbild.

Reklambyrån Spinn har minskat kraftigt i storlek de senaste åren.


Ämnen i artikeln:

BokslutSpinnSpinn Action Marketing

2013, då byrån rent omsättningmässigt hade sin primetime, låg omsättningen på 126,4 miljoner kronor. Sedan har summan stadigt sjunkit och det färska bokslutet från 2019 visar en omsättning på 26,1 miljoner kronor. På samma sätt har antalet anställda sjunkit, från 46 personer år 2013 till 19 stycken i fjol. Även resultatet har följt samma kurva, från att ligga på tio miljoner kronor till att 2019 hamna på 1,9 miljoner kronor. Sett till rörelseresultatet hade byrån sina bästa år (och låg på mellan 12-13 miljoner kronor) 2011, 2012 och 2014. 

– Att vår omsättning har krympt har framför allt att göra med att vi i stort sett inte längre gör några inköp för kunds räkning, vilket har ändrats väldigt mycket de senaste åren för många kommunikationsbyråer. Vårt fokus ligger på att ha en stabil vinstmarginal och på att ständigt utveckla vårt erbjudande till uppdragsgivare inom e-tail och retail, skriver byråns vd och partner Charlotte Törnqvist i ett mejl till Resumé.

Sedan 2015 har byråintäkten mer än halverats. Beträffande minskningen av personalstyrkan säger Charlotte Törnqvist:

– Under 2017 köpte jag och Mattias Wallin ut de två andra delägarna i Spinn. I samband med att vi gick från fyra till två partners har vi successivt utvecklat byråns erbjudande till att inte längre behöva vara lika personalintensiva, varför vi har minskat i personalstyrka.

Hon säger också att många av de retailuppdrag som tidigare lades på Spinn, nu ligger hos inhouseavdelningen. 

– Vi ställde om erbjudandet till att handla om retail och e-tail och för detta behövde vi helt enkelt justera vår kompetens. Vårt fulla fokus på tillväxt ligger därför fortsatt inom dessa områden och vi är bland annat är stolta över nya kundsamarbeten under det senaste året med bland andra Gymgrossisten och Ferrero Scandinavia. Vi bättrade resultatet mellan 2018-2019 med drygt 20 procent och det är där vårt fokus ligger just nu, på att hålla en stabil vinstmarginal.

Man har inte gjort några utdelningar i bolaget sedan 2016 (då gjordes en utdelning på 3,6 mkr).

Charlotte Törnqvist menar att coronapandemin har påverkat byråns uppdrag vad gäller enskilda kampanjer, men att de inte tappat några kunduppdrag. Några av kunderna är Bausch & Lomb, Systembolaget och Gymgrossisten.

– Jag upplever en ökad efterfrågan igen nu till hösten och vi är försiktigt optimistiska.  

SIFFROR 2019 (2018)
Oms:
26,1 mkr (31,3 mkr)
Byråintäkt: 17,8 mkr (21,3 mkr)
Rörelseresultat: 1,9 mkr (1,6 mkr)
Nettomarginal: 7,3% (5,0%)
Soliditet: 50,5% (40,1%)
Anställda: 19 (18)

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.