Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Splitan-backade byrågruppen expanderar till Norge genom nytt förvärv

Publicerad: 5 juli 2022, 12:16

Jonas Dahlquists och Fredrik Sellgrens bolagsgrupp Collaboration Art förvärvar performance marketing-bolaget Semway Norge AS. ”Vi kommer ganska snart vara en av de större kunderna till de stora medieplattformarna”, säger Jonas Dahlquist.


Ämnen i artikeln:

NyheterJonas DahlquistSEOSociala medier

Semway har omkring 25 anställda och kontor i Oslo och Bergen. Bolaget omsatte 57 miljoner kronor förra året runt och är en av Norges större performance-byråer. Bolaget grundades 2009. Nu köper Collaboration Art, en bolagsgrupp som i slutet av förra året har uppdraget att konsolidera marknaden för performance marketing i Europa, samtliga aktier i den norska byrån. Invetesterare bakom byrågruppen är Spiltan Invest.

I ett pressmeddelande skriver Collaboration Art att målet är att bli den mest respekterade ”Performance-gruppen” i Europa. Genom förvärvet består bolagsgruppen av 140 anställda. I gruppen ingår sedan tidigare de svenska byråerna GO MO Group, InnoSearch, Dot Sure och Web Guide Partner.

Till skillnad från av de nya byrågrupper som formats i den svenska kommunikationsbranschen de senaste åren satsar Collaboration Art helhjärtat på performance marketing i form av SEO, SEM och social. Och marknaden har stark utveckling. Redan innan pandemin hade performance marketing en årlig tillväxt på 10-15 procent. En rörelse som blev än tydligare efter pandemin.  
Vad var avgörande för att det blev Semway, vad behövde de uppnå?
Vi söker framgångsrika byråer med bra och starkt ledarskap. Semway har de fyra senaste åren legat i topp i ”Årets byrå” där kunderna bedömer byråns leveranser. De har haft väldigt låg personalomsättning vilket borgar för att det är en stark kultur i organisationen. Därtill har de haft en fin ekonomisk utveckling. När Grundarna nu sökte ett större sammanhang för byrån, såg de Collaboration Art som en katalysator i det arbetet. Och inte minst viktigt, ambitiösa, duktiga och väldigt trevliga personer. Så det är tick i alla boxar, säger Jonas Dahlquist till Resumé. 

Eftersom alla byråer i gruppen jobbar inom samma område finns det enligt Jonas Dahlquist ett stort mått av ”best practice” att nyttja hos systerbolagen. Därtill kommer gruppen hjälpa byråerna i det pågående teknikskiftet med upphandling av ledande teknologi. Via sitt kontor i Indiska Pune med över 70 anställda har gruppen också tillgång till teknisk SEO i världsklass som kan nyttjas av alla byråer i gruppen.

– Vi kommer ganska snart vara en av de större kunderna till de stora medieplattformarna, och kunna ge våra byråer bättre access. Givet vår tillväxt kommer både kunder och medarbetare att få möjlighet att växa både mentalt och geografiskt.

Vad är det slutgiltiga målet med konsolideringsuppdraget?
Målet är att ha någon eller några byråer på de viktigaste marknaderna i Europa, för att kunna ge medarbetare och kunder bästa tänkbara support. Alla entreprenörer som kommer med i gruppen blir också partners i Collaboration Art, så en börsintroduktion om några år är ett troligt scenario.

Vad innebär det att bli det ”mest respekterade bolaget” i kategorin, vad krävs för att uppnå det?
Det kan ju tyckas subjektivt, men för att bli respekterad av medarbetare, kunder och konkurrenter måste man våga ta ledarskapet kring hela branschens utveckling.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.