Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Ställde om erbjudandet – Oakwoods omsättning rusar

Publicerad: 12 November 2019, 09:57

Efter några ekonomiskt tunga år valde Oakwood att smalna av sitt erbjudande och rikta in sig på design. Det har visat sig vara ett lönsamt drag.


Ämnen i artikeln:

Oakwood

För knappt två år sedan ställde den tidigare digitala fullservicebyrån Oakwood om sitt erbjudande till att bli mer designinriktat. Bakom beslutet låg en marknad där kunderna i allt högre utsträckning bygger ut sina inhouseavdelningar och sköter stora delar av webbproduktion och liknande själva. Innan omställningen hade Oakwood under flera år sett omsättningen stanna av och vinstmarginalerna krympa.

– För tio år sedan kunde man som digitalbyrå gå in och hjälpa ett bolag med det mesta. I dag har de fler specialister inhouse och det finns väldigt många nischade byråer som är duktiga inom sitt gebit. På Oakwood har vi alltid haft en ambition om att vara bäst på det vi gör och det är väldigt svårt att vara bäst på allt, berättade Sebastian Broms i samband med att han återvände till positionen som vd för Oakwood.

När byrån nu presenterar sitt bokslut för det brutna räkenskapsåret juli 2018 till juli 2019 verkar det som att förändringarna varit lönsamma. Byrån noterar nämligen ett omsättningsrekord på 22,7 miljoner kronor (16,8) och en vinstmarginal på skyhöga 24,5 procent. Under året som gått har byrån jobbat med kunder som ACO, Gina Tricot och Sniph.

– Vi har märkt en stor efterfrågan efter vår kompetens där vi kan utveckla varumärken online med design och teknik. Framtiden behöver inte längre så kallade fullservicebyråer utan bolag behöver plocka in spjutspetskompetens där den för tillfället behövs som mest, säger Sebastian Broms i ett pressmeddelande.

Framöver kommer de att lägga till ytterligare en del till sitt erbjudande – strategisk rådgivning till retailbolag.

– Den digitala handeln går från att vara en liten del, till en avgörande del av affären. För många varumärken handlar det nu om att vinna eller försvinna där man riskerar att ta förhastade beslut för korta vinningar. I omställningen från offline till online är det oerhört viktigt att inte bara tänka sälj utan också skapa en upplevelse som engagerar användarna och stärker varumärket på sikt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oakwood

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.