Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Affärer

Sveriges Annonsörer säljer KIA- och Poddindex

Publicerad: 8 November 2019, 14:41

Efter att de största mediehusen sedan länge lämnat väljer Sveriges Annonsörer nu att sälja mätvalutorna KIA- och Poddindex.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Sedan flera år tillbaka har kritiken mot Sveriges Annonsörers mätvaluta KIA-index varit stark. Redan i december 2016 valde Schibsted att hoppa av varpå Bonnier i mars 2017 följde efter. Effekten av att Sveriges två största mediehus valt att hoppa av har lett till att KIA-index blivit alltmer irrellevant.

Sveriges Annonsörer har försökt mota utvecklingen genom att bland annat mäta influencers räckvidd och lansera en ny valuta som mäter podcasts räckvidd. Nu väljer man dock att sälja både KIA- och Poddindex. Anledningen är att man vill ta en position som kravställare på tredjepartsmätningar.

– Vi på Sveriges Annonsörer ser frågan om transparens och korrekta mätningar som en viktig fråga för våra medlemmar. Därför väljer vi att sälja KIA-index och Poddindex så att de kan vidareutvecklas då branschen behöver ordning och reda. Under 2020 kommer vi fokusera till 100 procent på Cross Media Measurement som kommer vara en samlad plats för alla olika viktiga siffror för våra medlemmar så att de vet vet vad de köper, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

KIA-index stod 2017 för 17 procent av Sveriges Annonsörers totala omsättning.

– Det fanns två vägval att göra – antingen samlade vi alla mätningar hos oss eller så går vi in som oberoende kravställare. Där har vi landat i det senare.

Hanna Riberdahl kan i dagsläget inte presentera någon köpare men gör bedömningen att valutan passar bäst hos mätföretag som exempelvis Sifo och Novus. Hon menar att det inte bara är ekonomi som styr vilka de väljer att sälja till utan att de även tar hänsyn till var valutan passar bäst in.

Är det lättare att ta det här beslutet när KIA-index i dagsläget inte är lika stort som det en gång var?

– Så är det. Samtidigt kräver en tjänst som KIA-index en hel del investeringar och kostnader. Vi hoppas kunna presentera en köpare inom kort.

På söndag kommer du kunna läsa en längre intervju med Hanna Riberdahl om Sveriges Annonsörers framtid.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.