onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Thinc Collective stärker den kreativa affären med byråköp

Publicerad: 20 december 2022, 13:45

Thinc Collective meddelar att man i ett första steg förvärvar 20 procent av den kreativa byrån Fab Agency i Göteborg.

Kommunikationskoncernen Thinc Collective växer ytterligare inom affärsområdet creative. I dag meddelar bolaget att man i ett första steg förvärvar 20 procent av den kreativa byrån Fab Agency i Göteborg.

Ämnen i artikeln:

NyheterAffärerByrå

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Reklambyrån Fab Agency grundades 2017 av Maja Kipatsi Danell och Kajsa Arnoldson i Göteborg och jobbar med kommunikation från strategi och koncept till design och kampanj, som både bollplank och den förlängda armen till marknadsavdelningar. 

– Fab Agency stärker upp vårt affärsområde Creative vilket gör att vi kan både bredda och vässa vårt erbjudande till marknaden. Vi behövde utöka våra team för att klara av våra uppdrag, säger Anders Wallqvist, koncernchef för Thinc Collective.

Fab omsatte 2021 cirka 4,6 miljoner kronor och förväntas 2022 omsätta cirka 6 miljoner kronor med 600 000 kronor i resultat. Byråns medarbetare är tydligt uppskattade i branschen och Thinc Collective har fått många gratulationer över förvärvet.

– Vi verkligen älskar deras energi och drivkraftsförmåga. Dessutom ges möjlighet att vidareutveckla Fabs kunder med Thinc gruppens andra tjänster och naturligtvis omvänt. Thinc har en beprövad förvärvsmodell och en målsättning att fortsätta expandera både organiskt och genom förvärv inom brand experience, kommunikation och media, säger han. 

Thinc Collective är börsnoterat på Spotlight och verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur.

– Förvärvet av Fab är ytterligare en pusselbit som faller på plats för koncernen. Vi tar höjd för lågkonjektur men har vind i seglen och märker inte av några nergångar gällande kunder eller förfrågningar, säger Anders Wallqvist. 

Den främsta utmaningen är att få kulturerna på byråerna att mötas, att entreprenörerna känner att de är en del av koncernen, så att de inte efter tre år lämnar det nya sammanhanget.

Några av bolagets kunder är Akademiska Hus, Greenfood, Eurocash, Borås Elhandel och Kronägg. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation.

 

Fab Agency Nyckeltal 2021 (2020)

Omsättning: 3,95 mkr (7,33)

Rörelseresultat: -240 000 kr (859 000)

Byråintäkt: 3,2 mkr (6,8)

Rörelsemarginal: 7,5 procent (12,6)

Soliditet: 49 (35,5)

Antal anställda: 4 (5)

Thinc Collective Nyckeltal 2021 (2020)

Omsättning: 151,8 mkr (2,5)

Rörelseresultat: 2,9 mkr (86 000)

Byråintäkt: 31,7 mkr (21,7)

Rörelsemarginal: 9 procent (396)

Soliditet: 48 (5)

Antal anställda: 45 (27)

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev