Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Trots coronakrisen – Bonnier fortsatt optimistiska till försäljning av byrågruppen

Publicerad: 31 Mars 2020, 12:19

Jonas von Hedenberg är styrelseordförande i Real Agency Group och investment director på Bonnier Ventures.

Coronakrisen har försatt byråbranschen i en tuff ekonomisk situation. Trots det ser Bonnier fortsatt optimistiskt på möjligheten att sälja byrågruppen Real Agency Group. ”Ingenting är satt på paus”, säger Jonas von Hedenberg, styrelseordförande på Real Agency Group och investment director på Bonnier Ventures


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBonnierSpoonOh MyReal Agency Group

Resumé har tidigare rapporterat om att Bonnier Ventures är ute efter nya ägare till byrågruppen Real Agency Group som bildades för cirka ett år sedan och där bland annat Spoon, Oh My, Infunnel, The Domain Was Taken, Trickle och Kit ingår.

Jonas von Hedenberg, styrelseordförande på Real Agency Group och investment director på Bonnier Ventures, sade till Resumé i början av februari att man inlett en sondering över vilka som skulle kunna komplettera Bonnier Ventures som ägare eller ta över byrånätverket helt. 

 – Jag kan bara svara för Bonnier Ventures där ett bolagsbyggande likt detta inte riktigt passar in i en VC-portfölj där vi endast har minoritetsintressen. Det passar kanske bättre in hos ett private equity-bolag där man ofta köper och bygger sten för sten. Det blir lite äpplen och päron för oss, sade han vid tillfället om varför Real Agency Group inte passar in i Bonniers strategi. 

Trots det tuffa ekonomiska läget som uppstått på grund av coronavirusets spridning – som lett till både konkurser och stora varsel – ser Jonas von Hedenberg fortfarande ljust på en försäljning av byrågruppen. 

– Ingenting är satt på paus. Givet intresset ser jag fortsatt optimistiskt på möjlighet att hitta rätt ägarkonstellation – detta trots corona men ”time will tell”, säger Jonas von Hedenberg i ett mejl till Resumé. 

Syftet med att samla alla byråer i en och samma grupp var att stärka samarbetet mellan parterna för att delvis kunna växa internationellt men också kunna ta sig an större uppdrag. Parallellt med satsningen på Real Agency Group, där många byråer är inriktade på content marketing, har Bonnier även satsat hårt på den interna enheten Bonnier Brand Studio som är inriktad på alltifrån nativeproduktion till formgivning och innovation och jobbar både för externa kunder och Bonnierägda titlar som Dagens industri och Expressen. 

Anledningen till att Bonnier är ute efter en försäljning ska vara att man vill satsa på en strategi mer inriktad på plattform, i det här fallet Bonniers egna kanaler, än innehåll. 

Under 2018 omsatte byråerna, som tillsammans har 350 anställda, 322 miljoner kronor med ett resultat på 18 miljoner kronor. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.