Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Veckans bästa innehåll från Resumé

Publicerad: 17 Januari 2020, 16:42

Har ni missat något? Resumés redaktion väljer ut de bästa artiklarna från våra digitala kanaler under vecka 3.


Ämnen i artikeln:

BynkFacebookSpelreklamResumé InsiktLöneligan

Kartläggning: Så mycket tjänar du på 20 av Sveriges största byråer 

På majoriteten av Sveriges största kommunikationsbyråer tjänade medarbetarna mer för fem år sedan än vad de gör i dag. Resumés genomgång av lönenivåerna på 20 av Sveriges största byråer visar samtidigt att det generella löneläget har ökat.

 

Vi blockade 300 annonser på Instagram under tre månader – ett trött haveri 

Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Men när vi säger att vi inte vill se annonserna mer dyker de ändå upp igen och igen – och igen. Vi blir reklamtrötta – och annonspengarna åker i sjön. Här är Facebook-annonserna i praktiken.

Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten” 

Reklamtröttheten är ett av de allvarligaste hoten mot marknadsföringen just nu. Flera av de experter vi pratat med om annonshaveriet är ense om att de återkommande annonsbudskapen på Facebook spär på den.

Facebook om annonshaveriet: ”Därför får ni liknande annonser igen” 

 

Varumärkena om annonshaveriet: ”Problematiskt”

För annonsörerna är annonskollapsen ett dilemma. Å ena sidan litar de på Facebook, å andra är de emot reklamtrötthet. ”Det är problematiskt”, säger en av dem.

Facebook driver ett av världens största annonssystem. Vi beslutade oss för att sätta det på prov och blocka alla annonser vi ser. Resultatet? Dissade budskap fortsätter strömma in och vi hamnar i reklamkoma. Här är Facebook svar.

Spelbranschen minskar sina medieinvesteringar med miljardbelopp – bolagen som bromsat och gasat

Spelbolagens medieinvesteringar har minskat med drygt 20 procent efter omregleringen. Resumés genomgång visar vilka aktörer som och minskat sin närvaro på den nya spelmarknaden.

Reklamoffensiven har fått fler att ogilla Bynk 

Bynk gjorde en storsatsning på reklam under 2019, vilket bland annat resulterade i en anmälningsvåg om icke-måttfull marknadsföring till Konsumentverket. Resumé har med hjälp av Yougovs Brandindex tagit reda på hur Bynks varumärke har utvecklats under året – och kan konstatera att det inte blivit mer populärt hos allmänheten.

Mitt i mediestormen – så har Preems varumärke utvecklats

Mitt i mediestormen kring raffinaderiet i Lysekil har Preems försökt profilera sig som det hållbara alternativet. Samtidigt har man enligt Yougovs varumärkesmätningar tappat gentemot konkurrenterna.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.