Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Ytterligare ett år med ras för Uncle Unicorn

Publicerad: 3 Augusti 2020, 12:55

Melina Aristiadou började som vd på Uncle Unicorn, då CP+B Scandinavia, 2016.

UPPDATERAD. De senaste åren har varit katastrofala för Uncle Unicorn. När det färska bokslutet inkommit till Bolagsverket verkar det som att 2019 inte var något undantag.


Ämnen i artikeln:

CP+BUncle UnicornMelina AristiadouCP+B Scandinavia

För tre år sedan köpte CP+B Scandinavias vd Melina Aristiadou tillsammans med den kreativa chefen Markus Lindsjö loss reklambyrån från MDC Partners och bildade Uncle Unicorn.

Redan under det första året som fristående byrå var det tufft på resultatfronten. Omsättningen halverades och byrån gjorde en förlust på nästan -9 miljoner kronor, bland annat efter ett kundtapp av Sony Mobile och Stena Line. Sedan dess har pilarna fortsatt pekat neråt. 

När vi pratade med byråns vd Melina Aristiadou om fjolårets bokslut sa hon att de gjort ett ”gediget jobb under 2018 för att hitta rätt form och kostnadskostym” och att ansträngningarna redan betalat av sig i form av ”goda resultat och positiva siffror” under det första halvåret 2019. Så blev det inte när helåret 2019 summeras.

2019 visar byrån en omsättning på 12,5 (17,3) miljoner kronor. Rörelseresultatet landar på minus nästan en halv miljon kronor, förvisso en betydlig förbättring jämfört med året innan (-6,5 mkr). Personalstyrkan har minskat till 9 från 16.

Sett ur ett längre perspektiv blir raset tydligare. 2015, då byrån hade sin primetime sett till omsättning och anställda, låg omsättningen på 84,9 mkr och personalstyrkan uppgick till 52. 

I bokslutet syns ytterligare kostnadsåtgärder för att försöka få byrån på fötter igen. Bland annat har man samlat alla resurser under ett och samma tak och därmed avvecklat Stockholmskontoret. Lokalerna i Göteborg har bytts ut till nya som är mer anpassade efter den nya storleken.

”På grund av coronaviruset märker vi på många områden av en vikande efterfrågan på marknaden med en klart minskad orderingång som följd. Uncle Unicorn har i dag ekonomiskt en mycket solid situation. Med detta följer att vi känner oss väl rustade för att klara av att hantera coronasvårigheterna även om de skulle bli långvariga”, skriver man i bokslutet.

Melina Aristiadou svarar på frågor via mejl.

I fjol när vi hörde av oss sa du att ni dittills sett positiva resultat för 2019. Nu när siffrorna för helåret kommit ser det inte så ljust ut. Vad hände?
– Det stämmer att vi hade ett positivt resultat fram till sommaren förra året, men tyvärr blev det en del neddragningar/uppskjutna projekt hos vissa av våra kunder under hösten tillsammans med sommarmånaderna som gjorde att vi inte lyckades avsluta året så som vi önskat. 

Beträffande omsättningen är den gått från 85 mkr till 13 mkr på bara fem år. Hur ska ni vända den här negativa spiralen?
– Vi har redan vänt den negativa spiralen gällande byråintäkt som du ser i bokslutet. Där vi ökat byråintäkten från 2018 till 2019 med cirka 12 procent.

Med tanke på den tuffa situationen redan innan: hur har corona slagit mot er?
– Tack vare att vi redan genomgått en omstrukturering och kapat alla onödiga utgifter så är vi väl rustade för att ta oss igenom den här tiden precis som vi skriver i bokslutet. En fördel för oss är också att vi har en blandad portfölj av varumärken varav vissa behöver mycket hjälp i dessa tider. 

SIFFROR 2019 (2018)
Oms:
12,5 mkr (17,3 mkr)
Byråintäkt: 11,1 mkr (9,8 mkr)
Rörelseresultat: -926 tkr (-6,5 mkr)
Rörelsemarginal: -8% (-66%)
Soliditet: 46,0 (45,1)
Anställda: 9 (16)

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.