Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

20 000 läser DN på iPad varje dag

Publicerad: 30 september 2013, 12:34

DNs produktansvarige för iPad-utgåvan, Daniel Nantel

Foto: Krister Berntsson

Över 20 000 av DNs prenumeranter laddar ner iPad-utgåvan varje dag. tillsammans genererar de 700 000 sidvisningar och det är en publik som stadigt växer, enligt produktionsansvarige Daniel Nantell.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheteriPad

Daniel Nantell är produktionsansvarig för DNs digitala satsning och har arbetat med DNs iPad-utgåva sedan starten. Och han har all anledning att känna sig nöjd.

– När vi gjorde den första utgåvan på Adobe DPS för tre år sedan sa man till oss att verktyget inte var redo för dagstidningar, berättar han. Men vi gjorde det i alla fall. Idag handlar det om digialt overload, säger han. Vi finns på i stort sett alla plattformar – dator, iPad och andra tablets, mobilen – och våra läsare håller på att vänja sig vid att ha sin tidning tillgänglig när som helst var som helst.

I dag görs DN fortfarande med Adobe DPS men med ett stort mått av automatisering.

– Vi jobbar väldigt mycket med automatisering, säger Daniel Nantell. Vi har 2,5 dedikerade tjänster för iPad-utgåvan och då görs det över 100 sidor om dagen. Det går att tänka sig ett scenario i framtiden där det enda som behövs är en redaktör som kollar att allt ser rätt ut och tycker på en publiceringsknapp.

Pappersutgåvan är fortfarande den viktigaste inkomstkällan för Dagens Nyheter, men den iPad-utgåvan rör sig stadigt uppåt. Varje dag laddas 20 000 exemplar av DN ner på iPads och under tidningsfria dagar eller när tryck eller distributionen fallerat, blir det åtskilligt fler.

– Vi har valt en modell då vi inte längre först producerar papperstidningen och sedan konverterar den till olika plattformar, säger Daniel Nantel. Nu börjar vi närma oss en situation då vi producerar innehåll och form som sedan kan läsas på det plattformar vi har. Och det är rätt väg att gå, för det enda vi vet är att det kommer nya plattformar.

Men det finns fortfarande delar av papperstidningen som saknas iPadversionen. Den populära bostadsdelen finns inte i digital form.

– Det handlar om att vi inte har löst annonsformaten, säger Daniel Nantell. Vi skulle kunna lägga ut det redaktionella materialet, men vi har valt att vänta med det. Vi kan också se att platsannonserna skulle ha en plats på de digitala plattformarna.

En av de stora fördelarna med den digitala utgåvan är möjligheten att lära sig mer om läsarna.

– Vi har just inlett ett samarbete med Adobe Analytics, säger Daniel Nantell. Det finns så mycket mer vi kan lära oss om läsarna. Vi kan se vilka artiklar som läses, hur lång tid läsarna lägger ner på enskilda artiklar, var i artikeln de lämnar den och så vidare. Det kan ge oss en ovärderligt kunskap om våra läsare.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Dagens NyheteriPad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.