Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"2007 blev ett mellanår"

Publicerad: 8 februari 2008, 10:43

Metro Sverige tjänade 40 miljoner kronor under fjärde kvartalet, men bara 55 miljoner på helåret, före reservationen för reklamskatteskulden: – 2007 blev ett mellanår då vi ökat upplagan och höjt priserna med 19 procent, förklarar vd Andreas Ohlson.


Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige.

För ett år sedan avslöjade Resumé att Metro i Sverige dragit av omkring 600 miljoner kronor i distributionskostnader under åren 2000 – 2005 innan reklamskatteunderlaget lämnades till skatteverket. Då var reklamskatten 11 procent och skatteskulden alltså 66 miljoner kronor.

Dåvarande vd Martin Gellerstedt tvingade fram ett beslut i styrelsen om att redovisa tricket för att undvika skattetillägg med 40 procent om upplägget skulle underkännas. Därefter lämnade han Metro och ersattes av Andreas Ohlson.

Men Metro International hittade ett kryphål i de amerikanska redovisningsreglerna som möjliggjorde att skattesmällen kunde tas upp som en korrigering av balansräkningen. Det innebar att koncernchefen Pelle Törnberg kunde redovisa en vinst innan han hoppade av förra våren. Metro har överklagat skatteverkets beslut till länsrätten.

I år redovisar Metro hederligt. Skatteskulden på 66 miljoner kronor redovisas i resultaträkningen och belastar fjärde kvartalet. När den räknats bort innebär det att Metro Sverige gjorde en vinst på nära 40 miljoner kronor under Q4. Men året började svagt och Metro Sverige gjorde en vinst på 55 miljoner för helåret, före skatteskuld:
– 2006 var svårt att matcha, säger Andreas Ohlson. Fotbolls-VM lyfte försäljningen och valet blev en jackpot för Metro. Fjolåret blev ett omställningsår. Vi startade Metro Custom Publishing och Metro Teknik som båda är en framgångar, vi tredubblade styrkan av storkundssäljare för att utnyttja vår ställning som rikstidning och vi ökade upplagan med 8 procent.

– Dessutom höjde vi priserna med 19 procent under Q4. Försäljningsvolymen föll med 21 procent vilket gjorde att intäkterna föll med 2 procent sista kvartalet. Men som marknadsledare måste vi arbeta upp prisbilden. Vi vill gå från volym- till värdesäljare och utnyttja det faktum att vi är Sveriges största tidning.
– Man kan säga att City och Punkt SE inte har snott några pengar från oss, men att konkurrensen driver upp kostnaderna för upplaga och distribution.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.