Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet gör om kultursidorna

Publicerad: 25 september 2008, 12:06

Tidigare i år tog Karin Magnusson och Åsa Linderborg över Aftonbladet Kultur. Ikväll på Bokmässan lanserar Aftonbladet sin nysatsning på kulturbevakningen. Imorgon når de nya sidorna allmänheten.


Två uppslag med det nya utseendet.

Enligt Aftonbladet handlar det om ett helt nytt och modernare utseende och ett utvecklat och vässat innehåll. Nyheten kommer att presenteras dels ikväll på bokmässan och dels imorgon i en 16-sidig specialutgåva. Bilagan, som endast kommer att ges ut en gång för att presentera de nya sidorna, kommer att ges ut som en tredje rygg.

Formgivaren bakom sidorna är Aftonbladets David Nyman.

– Sidorna har fått nytt utseende. De har blivit mer läsvärda och moderna. Vi har gjort en precis lagom extrem makeover. Nu ska vi känna på det här, sedan får vi utvärdera och se hur vi kan jobba vidare med det. Just nu känns det som ett väldigt fräscht ansiktslyft, säger Karin Magnusson , kulturchef på Aftonbladet.

Vad är de största skillnaderna nu och innan?
– Sidorna har blivit mer läsvänliga, bland annat med fler indragare. Vi har ofta ganska abstrakta ämnen som kan vara svåra att illustrera. Därför har vi börjat samarbeta med olika frilansande illustratörer som till exempel Hanna Wieslander, Jenny Mörtsell och Molly Bartling.

Framsidan på bilagan som kommer imorgon, fredag.

Varför gör ni den här redesignen?
– Titt som tätt vart tjugonde år måste man göra om formen på en sida. Det var dags helt enkelt.

Vad har ni för mål med redesignen?
– Att få fler läsare och få fler att se innehållet, bry sig om det och stanna kvar. Innehållet skruvar vi på hela tiden, det här är en förändring över tid, vi vill ha en modig kultursida med plats för olika utryck. Det ska finnas plats för både en seriös och tung samhällsdebatt och mer snabbfotade reflektioner.

Aftonbladet har idag cirka 1,2 miljoner läsare per dag. Exakt hur många som läsare kultursidorna gör tidningen inga undersökningar om i dagsläget.

Vad saknades förr?
– Bristen innan var bland annat att texterna ibland försvann i redigeringen. Man gjorde inte ut dem på bästa sett för läsbarheten. Det har varit ganska stora sjok. Man behöver kunna göra sidorna luftiga och samtidigt ha kvar textdensiteten. Viktigt att det ska kännas mer nutida, modernare och främja innehållet. Även om man hamnar hos oss av en slump ska man vilja stanna kvar. Det tror jag att den nya formen kommer att hjälpa till med, säger Magnusson.

Budget för redesignen?
– Det har gått på en slags löpande nota i och med att vi gjort mycket inhouse. Jag har inte räknat ihop den än men den har inte varit så förtvivlat stor.

Vad kännetecknar bra kulturbevakning och en dålig?
– En bra kultursida är en modig kultursida som ger plats för olika uttryck och olika ämnen. Som befinner sig där läsaren befinner sig men som också hittar nya ingångar på gamla problem. Ibland måste man göra tillvaron lite svårare, ibland lite lättare och ibland vill man bara skapa ett å fan. Det måste finnas plats för en ordentlig tankegång men samtidigt humor och värme, säger  Karin Magnusson.

Annons från lanseringskampanjen.

Satsningen sjösätts med en kampanj framtagen av reklambyrån Grand.
– Vi har tagit fram annonser som bland annat kommer att synas i Aftonbladet och Svenska Dagbladet, säger Lars Ragnå, projektledare på Grand.

I kampanjen syns krockar mellan olika typer av kultur.
– Kultur är så oerhört många saker. Det var roligt att skapa krockar mellan gatukultur och det som traditionellt betraktas som finkultur, säger Lars Ragnå.

Grand har samarbetat med Aftonbladet i drygt tio år. Det är dock första gången byrån gör ett jobb för kulturredaktionen.

Vad vill ni säga med kampanjen?
– Att nu breddar Aftonbladet sin kulturbevakning. Sidorna ska fortfarande vara en yta för seriös kultur- och samhällsdebatt men de ska också omfatta populärkulturen, säger Ragnå.

Aftonbladet genomför just nu även en redesign av sajten. Bland annat har mera rött smugit sig in på hemsidan. Målet är att alla förändringarna på webben ska vara genomförda till årsskiftet.

Grand

Arbetsgrupp:  Jörgen Lindqvist  och Oskar Hagelbäck ad, Ulrika Kukulska copy,  Zonny Billgren  form och original,  Cilla Ardhall  produktionsledning, Lars Ragnå projektledning
Foto: Karlberg media

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.