Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet lämnar TS – sparar mångmiljonbelopp

Publicerad: 19 februari 2010, 12:58

Aftonbladet lämnar TS den 30 april. Tidningen vill i stället redovisa räckvidd och söker samsyn med Expressen. – Vi har ett ansvar som marknadsledande att vrida branschen rätt, säger chefredaktör Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetTidningsstatistik

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Aftonbladets utspel kommer samma dag som TS redovisar upplagestatistiken. Tidningen tappade 18 900 exemplar till 358 600 exemplar. Konkurrenten Expressen, med Kvällsposten och GT tappade 12 800 exemplar till 291 000.

Men nu vill Aftonbladet se en förändring av redovisningen och kommer att lämna TS den sista april. Tidningen vill också att räckvidden ska bli ett viktigare mått än upplagan.
– Räckvidd is the name of the game, säger chefredaktör Jan Helin.

Aftonbladets styrelse har gett tidningens ledning uppdrag att fatta ett beslut i frågan. Jan Helin motiverar sitt och vd Anna Settmans beslut.
– TS kostar oss ett tvåsiffrigt miljonbelopp varje år. Vi vill lägga de pengarna på något annat. Under hösten har vi haft diskussioner med Thomas Mattsson på Expressen och jag hoppas att vi ska nå en samsyn om en ny modell. Dagens system är uråldrigt!

Vad tjänar ni på det här?
– På kort sikt ingenting. Men det är strategiskt nödvändigt för framtiden. Historisk har upplagesiffror haft en rationalitet. Men det var innan det fanns bra räckviddsmätningar.

Men Schibsted vill väl ha kvar TS för morgontidningarna när Svenskan går så bra?
– Morgontidningarnas affär är annorlunda, det är en annonsaffär som inte är så beroende av upplaga. När morgontidningarna krävde att få godkänna rabatter upp till 99 procent kände jag att vi måste göra något.

Så ni ska sluta med friex nu?
– Nej, vi kan även i framtiden jobba med friex eller blockex, som vi har till SAS, om det är affärsmässigt motiverat och målgruppen är rätt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.