Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet redovisar sin upplaga igen

Publicerad: 27 oktober 2010, 08:07

Efter avhoppet – nu redovisar Aftonbladet upplaga igen. Tidningen är överens med TS om ett nytt mätsystem som även visar den digitala upplagan. – Det kommer göra oss till Sveriges mest transparenta dagstidning och ger annonsörer mer information om oss, säger Anna Settman Aftonbladets vd.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Stolt vd. Aftonbladets Anna Settman är nöjd med det nya mätsystemet. Foto: Hanna Teleman.

Aftonbladet har flaggat för den nya mätmetoden i somras efter att man hoppat av de nuvarande TS-mätningarna i slutet av april.

Enligt tidningen är det existerande systemet förlegat och det nya tar hänsyn till utvecklingen och utgår ifrån internationella förebilder.

Det nya systemet mäter tre punkter. Först fullt betalda tidningar, sedan tidningar sålda med någon grad av rabatt och sist digital upplaga, alltså digitala prenumerationer eller digitalt nedladdade editioner av tidningen.

– De gamla upplagemätningarna blandar ihop alla dessa tre kategorier. Syftet är att dölja hur upplagan är byggd för att låtsas som att den sålda pappersupplagan är större än vad den är, menar Anna Settman.

Hur värste konkurrenten Expressen ställer sig till systemet är oklart. Tidningens chefredaktör Thomas Mattsson har tidigare sagt att han avvaktar mer information om det nya systemet innan han bestämmer något.

Aftonbladet har tidigare sagt att de kör vidare med det nya systemet oavsett om någon annan vill vara med eller inte.

Resume.se söker Thomas Mattsson för en kommentar.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.