Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet säljer New York-resa med artikel

Publicerad: 15 maj 2009, 11:51

Åk till New York för halva priset. Den rubriken lockar Aftonbladet läsaren med idag. Men det rör sig inte om konsumentjournalistik – utan ett erbjudande att resa med nätresebyrån Supersavertravel.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladet säljer New York-resor med journalistik.

– Självklart kan en tidning skriva om prisläget för resor. Men är det någon form av marknadsföring ska det vara annonsmärkt, säger Marek Andersson på Konsumentverket.

Dagens artikel i Aftonbladet ackompanjeras av en faktaruta där det står hur du bokar resan, vad den kostar och vilken adress det är till researrangörens hemsida.

Marléne Wallberg, marknadsdirektör för koncernen där Supersavertravel ingår uttalar sig också i artikeln.
– Det har aldrig varit billigare och jag har svårt att tro att det någonsin blir billigare, säger hon om erbjudandet.

Marek Andersson på Konsumentverket.
– Det ska tydligt framgå vad som är redaktionellt innehåll och vad som är marknadsföring. Som läsare ska det inte finnas någon tvekan. Det här ser jag som ett klockrent fall som strider mot reklamidentifieringen.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.