Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet stäms på 3,3 miljoner

Publicerad: 29 Juni 2010, 10:19

”Chefredaktör stal 700 000” så löd rubriken. Pelle Oskarsson som var chefredaktör för tidningen Tromb pekades ut som ekobrottsling i en artikel i Aftonbladet. Publiceringen har senare fällts av Pressens Opinionsnämnd (PON). Nu går Pelle Oskarsson till Tingsrätten.


Ämnen i artikeln:

Anders GerdinAftonbladet

Anders Gerdin var chefredaktör på Aftonbladet då den stämda artikeln publicerades.

Publiceringen skedde 2007. Pelle Oskarsson som var både styrelseordförande och chefredaktör för tidningen Tromb hade polisanmälts för ekobrott av ett antal övriga styrelsemedlemmar.

PO friade men PON fällde Aftonbladets artikel 2009 för att den återgav uppgifter som inte hade stöd i Trombs revision och för att rubriken löd just ”Chefredaktör stal 700 000”, det fanns bara en polisanmälan som aldrig gick vidare till åtal.

Pelle Oskarsson har tidigare sagt att polisanmälan uppkom för att en gruppering i styrelsen vänt sig mot honom och ville ta över tidningen och dess kassa.

Nu har Pelle Oskarsson stämt Aftonbladet för förtal vid Stockholms Tingsrätt. Han begär 3,3 miljoner kronor i skadestånd. Detta då publiceringen gjort att han inte kunnat få anställning och allvarligt försvårat möjligheten att driva hans eget företag Kaliber.

Resumé har sökt Aftonbladet och tidningens chefredaktör 2007 Anders Gerdin för en kommentar utan framgång.

Rättelse: Summan på skadeståndet har tidigare i artikeln felaktigt uppgetts som 3,2 miljoner kronor. Det ska vara 3,3 miljoner och inget annat.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Anders GerdinAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.