Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet tiger om upplagan

Publicerad: 22 juni 2009, 13:16

Kvällstidningarna har ännu inte redovisat sina upplagor för april. Nu har även siffrorna för maj landat på chefredaktörernas bord. Men varken branschen eller läsarna har informerats om hur det går.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Thomas Mattsson vill gärna syna Jan Helins upplaga. Foto: Björn Elgstrand.

Kvällstidningarna har traditionellt sett redovisat sin upplaga varje månad. Marknadsledaren redovisar först och sedan får tvåan göra sin analys dagen efter.

Upplagesiffrorna brukar vara reviderade efter tre till fem veckor. Expressens upplaga tar lite längre tid att fastställa, vilket delvis beror på att tidningen säljs av fler kolportörer.
– Vi har haft siffrorna för april en längre tid. Nu har vi fått majsiffrorna också. Men vi väntar på att marknadsledaren ska publicera först, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Aftonbladet har därmed också tillgång till två månaders upplagesiffror som väntar på att redovisas.
– Vi vill redovisa hela mediehuset Aftonbladets räckvidd på en gång. Nu väntar vi på att få siffror från Orvesto Dag, säger informationschefen Niklas Bodell.

Men varför väntar ni på räckviddssiffror för att redovisa upplagan. Det är inte samma sak?
– Vi vill redovisa räckvidden för papper och nät. Det är det som är det intressanta för läsare och annonsörer.

Thomas Mattsson tycker däremot att det är viktigt att redovisa upplagan och det relativt snabbt.
– Jag får frågor av folk både på tidningen och utanför om hur det går med upplagan. Jag tycker att vi ska vara öppna med siffror och även redovisa dem snabbt.
– Det är också viktigt att vara transparent, eftersom det just nu finns många orostecken kring dagspressens upplaga. Visst trenden är negativ, men inte alls lika kraftig som många tror.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.