Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 7 februari 2013, 08:58
Aftonbladets featurechef Anna Kult
Aftonbladet ökar liggetiden på sina magasin med upp till en månad för att öka försäljningen.
Ämnen i artikeln:
Expressen MagasinGenom att låta sina magasin ligga i kassalinjen tills nästa nummer kommer ut, hoppas Aftonbladet öka sin försäljning.
– I somras gjorde vi så med Klick. Den aktuellt nummer fick ligga tills nästa nummer kom ut och vi fick väldigt bra försäljningssiffror, säger Aftonbladets featurechef Anna Kult.
Satsningen gäller samtliga Aftonbladets magasin. Söndag kommer till exempel att finnas till försäljning från söndag till lördag, Sofies Mode i fjorton dagar och one-shots en månad. Totalt handlar det om 11 fasta titlar och 15 one-shots.
– Vi har rensat ordentligt i vår one-shotsutgivning för att skapa den här möjligheten, säger Anna Kult.
Någon risk för att det kommer att bli rörigt i kassaställen, tror inte Anna Kult att det finns.
– Nej, vi kommer att hålla oss på vår sida av ställen, säger hon. Vi gör det här också för att det ska bli enklare för handlarna. De blir lättare att hantera magasinen om de vet att de ska ligga tills nästa nummer kommer.
Aftonbladet tittar också på möjligheten att ta fram nya kassaställ för att få bättre ordning på magasinsfloden. Enligt Anna Kult tittar man förutsättningslöst på frågan, vilket kan betyda såväl ett samarbete med Expressen som en lösning med helt egna ställ.
Förutom ökad försäljning är de förlängda liggetiderna också ett sätt att göra titlarna attraktivare för annonsörerna.
– Vi gör högkvalitativa produkter och vill ge dem en ordentlig chans att synas, säger Anna Kult.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Expressen Magasin