Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 6 februari 2013, 10:00
Aftonbladets journalistkubb fortsätter att hålla hög kreativ höjd på sina årsmötesaffischer. I år är det filmen Ghost Busters som fått låna ut formspråket till klubben.
– Vi fick väl mest uppmärksamhet när vi använde katastroffilmen "2012" för att beskriva stämningen inför årsmötet 2, säger Jenny Ågren, ordförande i Aftonbladets journalistklubb. Vår ledning hade inga kommentarer, men ägarna Schibstedt blev rätt sura och tyckt vi var bakåtsträvande.
Orsaken till att klubben valde just en katastroffilm som tema för årsmötet 2011, var att ägarna krävde kraftiga nedskärningar.
Klubben började med filmaffischerna 2008 som ett sätt att göra årsmöteskallelsen lite roligare. Initiativet kom för Jenny Ågrens företrädare Fredrik Lindén.
Men något ökat deltagande på årsmötet har inte märkts.
– Nej, det kan man inte säga. Men vi får mycket respons från medlemmaren som gillar affischerna, säger Jenny Ågren. Så det är definitivt bra för klubbens goodwill.
Första gången filmtemat användes var 2008, med dåvarande vd Carl Gyllfors som Darth Vader.
2009 stack klubben emellan med serietidningsestetik
Filmen Watchmen kändes som ett lämpligt val 2010
2011 blev Schibstedt sura över journalistklubbens tema.
Den omutbara fackklubben var temat 2012
Och i år är det spökena som ska bekämpas.
Krister Berntsson