Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladets nya projekt startklart

Publicerad: 16 februari 2009, 15:48

Idag, måndag, släpps Aftonbladets nya resesatsning, den största någonsin enligt dem själva. Första ut är sajten och bokningstjänsten under det nya samlingsnamnet Destination.se. Imorgon kommer första numret av nya resbilagan.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Det nya magasinet

Destination.se, bestående av en sajt, en tidning och en bokningstjänst under samlad flagg, är Aftonbladets stora nysatsning. Målet är att skapa en enkel tjänst där användarna kan hitta allt de söker.

– Vi samlar hela Aftonbladets reseexpertis under samma flagg. Det som gör tjänsten unik är att vi kopplar ihop bokningstjänsten med Aftonbladets vanliga resesajt och med den journalistiska expertis som vi har, säger Frans Storm, vd på Destination.se.

Destination.se är Aftonbladet Tillväxtmediers nya resetjänst. Etableringen av Destination.se sker i samarbete med norska marknadsplatsen Finn.no.

– Målet är att få folk att boka ännu mer på nätet. Idag är det cirka 30 procent som bokar sina resor själv på nätet. Vårt mål är att det ska bli ännu fler, men exakt hur många fler har vi inte sagt än. Första ska vi få den här tjänsten att sitta och bygga ut med inspiration.

Alla tre delarna har funnits tidigare. Nu samlas de under samma namn. Senaste nytillskottet var bokningssajten som lanserades i maj.

Artikel från nya sajten

Varför lanserar ni just nu?
– Vi anser att tajmningen är rätt nu.

Hur ser ni på att lansera tjänsten mitt under lågkonjunkturen?
– Vi har inte tänkt så mycket på det.

Enligt Frans Storm är det första projektet där de organiserar utifrån ett ämne.
– Det är det första vertikalprojektet vi gör. Vi organiserar oss utifrån ett ämne istället för utifrån område. Alla som jobbar med resor kommer att sitta tillsammans. På det sättet kan vi arbeta ännu effektivare.

Hur ska ni tjäna pengar?
– Får vi en så bra tjänst som vi hoppas på så kommer det bli intressant för annonsörerna. Vi kommer också att kunna erbjuda kvalificerad resetrafik. Alla delar ska knyta an till varandra. Läser man om ett resmål ska det snabbt och lätt gå att hitta priser och annat för just det resmålet.

Frans Storm

Vilken är den största konkurrenten?
– Google. De flesta idag som bokar sin resa är de vi vill åt och de börjar på Google. Därifrån går de sedan in på en tre till fyra sajter innan de tar ett beslut. Vi vill att de ska gå direkt till Destination.se och hitta allt de söker där, säger Frans Storm.

Destination.se samarbetar med de 42 största researrangörerna i Sverige.

Huvudtidningen kommer också att knyta an till den nya satsningen. Sidorna Resa döps om till Destination och kommer enligt Storm att bestå av sju sidor. De nya sidorna i tidningen lanseras på onsdag.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.