Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Är detta verkligen en nyhetstidning?”

Publicerad: 14 April 2010, 11:04

Idag släpptes Sydsvenskan och Trelleborgs Allehanda sina nya sajter. Designen är radikalt förändrad och liknar få svenska nyhetssajter. Djärvt, men inte helt lyckat är branschens dom.


Ämnen i artikeln:

Joakim JardenbergBjörn HedensjöTrelleborgs AllehandaAndreas Aspegren

Nya Sydsvenskan.se lanserades idag

De svenska tidningarnas sajter har länge varit ganska lik papperstidningen. Men när Sydsvenskan nu gör om sin och systertidningen Trelleborgs Allehandas sajt är designen radikalt förändrad. Bland annat finns det ingen fast toppnyhet utan fyra olika nyheter roterar i topp. Läsarnas kommentarer och topplistor lyfts fram väldigt tydligt.

Joakim Jardenberg, webbveteran på Mindpark, håller till viss del med läsarna som tycker att den nya sajten känns rörig.
– Den är inte så tajt än som jag är säker på att den kommer att bli. Det är en stor och radikal redesign och det tar tid innan det sätter sig. Mycket av jobbet börjar nu och jag hoppas att man har kraft att hålla emot den inledande ”läsarstormen” och de svagare siffrorna man säkert kommer att se ett tag.

Björn Hedensjö, chef på DN.se är inne på samma spår.
– Det är en lyckad omgörning, men det kommer att ta tid innan man vänjer sig. Men andra besöket jag gjorde på sajten idag kändes bättre än det första.

Han tycker dessutom att Sydsvenskan är modiga.
– Det är en väldigt spännande omgörning, där de kliver av mallen för hur en nyhetssajt ser ut.

Även Andreas Aspegren sajtchef på Aftonbladet.se inspireras av Sydsvenskans mod.
– Verkligen en stor och vågad redesign! Cred för det. Det ska alltid spännande när konkurrenter gör något nytt.

Han ser en hel del fördelar med den nya sajten:
– Riktigt snabbladdad och väldigt mycket läsarmedverkan. Helt rätt!

Även om läsarna är ovana vid den nya sidan så tror Joakim Jardenberg att det är positivt att välja en design som avviker från papperstidningen.
– Absolut. Antingen lägger man ett karbonpapper på den sajt som är bäst i klassen och gör en egen anpassning med minsta möjliga insats. Eller så sticker man iväg och gör något radikalt annorlunda. Både vägarna är bra, bättre än alla de projekt vi sett i branschen som lägger ner 18 månader och många miljoner på en redesign, bara för att ändå komma ut och se ut som alla andra.
– Jag lyfter på hatten för Sydis mod.

Han ser en hel del fördelar med den nya designen:
– Jag tycker att det är bra att man på allvar försöker bjuda in publiken. Där tidigare tidningsajter verkar leva kvar i ett mentalt ”vi och dem”, så är det här i alla fall mer som en arenaspelning. Visst är det tidningen som dominerar scenen, men publiken på läktarna är minst lika viktiga för att det ska rocka.
– Jag gillar också känslan av olika tempo. Snabb nyhetspuls som inte går att missa, men samtidigt gott om utrymme för läsgrejorna - som ofta annars trängs ute i pilramen.

Men det finns också vissa svagheter med den nya designen.
– För att fortsätta med arenaspelningen som metafor så har vi bara hunnit till förbandet. Du vet, gänget från bystan som vill så väl, men som inte riktigt har breakat än. Det känns opolerat och osynkat. Jag ser potentialen och jag vill verkligen tycka om dem – men det är fortfarande för rörigt och rufft.
– Jag gillar att man har släppt utan månader av pixeljuckande och strukturdiskussioner. Men nu gäller det att hålla farten uppe. Det behöves en hel del prettifying, och det behövs ett öra mot marken för att anpassa struktur och innehåll efter användarnas beteende. Med en så här stor omgörning gäller ytterst lite av de gamla erfarenheterna längre.

Björn Hedensjö har också en invändning:
– Jag tycker att det är för få ingångar vid en första scroll.

Mest kritisk är Andreas Aspegren:
– Är detta verkligen en nyhetstidning? Jag upplever en total brist på nyhetskänsla, redaktörsskap och tidningssjäl. Blir inte sugen på att klicka på nånting, tyvärr.

Men även om Sydsvenskan får mycket beröm av DN, så är det inte sannolikt att man hänger på.
– Jag tycker att DN.se är den snyggaste tidningssajten jag har sett, så det finns inga skäl att sabba det. Men självklart kommer vi att labba med placeringar och göra andra mindre experiment.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.