Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Bilagorna Expressens nya vinstmaskin

Publicerad: 20 augusti 2010, 10:00

Bilagorna är Expressens nya vinstmaskin som omsätter en kvarts miljard och ger uppåt 40 miljoner i vinst. – De är en växande del av vår affär, i år gör vi 340 bilagor, säger vd Bengt Ottosson.


Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

En av Expressens alla bilagor.

Kvällstidningarna satsar allt mer på bilagor, medan tilläggsprodukter i form av dvd eller böcker tappar mark. Och de agerar precis som tidskriftsförlagen, testar oneshots och ger ut tema- eller säsongstidningar. Men de är snabbare än de tidskrifterna.

– Ny teknik gör att dagstidningstryckerierna med heatset kan trycka snygga bilagor, förklarar Expressens vd Bengt Ottosson. Vi har dessutom distributionen på plats och finns i kassalinjen.

Han vill inte bekräfta några exakta siffror, men enligt Resumés källor sålde Expressen i fjol bilagor för mellan 250 och 300 miljoner kronor. Bilagorna är uppgraderade till eget affärsområde under Anna-Clara Welander och uppges ha givit 30 – 40 miljoner i vinst.

– Vi har jobbat mycket med priserna, säger Bengt Ottosson. Från tv-bilagans femma till oneshots för 29 kronor. Vi testar hela tiden nya områden.

Oneshots är bra på att dra in annonser från sin nisch. När Expressens annonsintäkter föll i fjol ökade bilagornas annonsintäkter. Förutom fasta bilagor som Söndag, Leva & Bo, TV14 och Extra ger Expressen ut bilagor om resor, trädgård, jakt och fiske, mode, hälsa och motor.

– Vi räknar med att ge ut uppåt 50 titlar i år, säger Bengt Ottosson.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.