Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 20 augusti 2010, 10:00
Bilagorna är Expressens nya vinstmaskin som omsätter en kvarts miljard och ger uppåt 40 miljoner i vinst. – De är en växande del av vår affär, i år gör vi 340 bilagor, säger vd Bengt Ottosson.
En av Expressens alla bilagor.
Kvällstidningarna satsar allt mer på bilagor, medan tilläggsprodukter i form av dvd eller böcker tappar mark. Och de agerar precis som tidskriftsförlagen, testar oneshots och ger ut tema- eller säsongstidningar. Men de är snabbare än de tidskrifterna.
– Ny teknik gör att dagstidningstryckerierna med heatset kan trycka snygga bilagor, förklarar Expressens vd Bengt Ottosson. Vi har dessutom distributionen på plats och finns i kassalinjen.
Han vill inte bekräfta några exakta siffror, men enligt Resumés källor sålde Expressen i fjol bilagor för mellan 250 och 300 miljoner kronor. Bilagorna är uppgraderade till eget affärsområde under Anna-Clara Welander och uppges ha givit 30 – 40 miljoner i vinst.
– Vi har jobbat mycket med priserna, säger Bengt Ottosson. Från tv-bilagans femma till oneshots för 29 kronor. Vi testar hela tiden nya områden.
Oneshots är bra på att dra in annonser från sin nisch. När Expressens annonsintäkter föll i fjol ökade bilagornas annonsintäkter. Förutom fasta bilagor som Söndag, Leva & Bo, TV14 och Extra ger Expressen ut bilagor om resor, trädgård, jakt och fiske, mode, hälsa och motor.
– Vi räknar med att ge ut uppåt 50 titlar i år, säger Bengt Ottosson.