Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bilagorna rensas ut i lågkonjunkturen

Publicerad: 17 Februari 2009, 19:40

Det är inte bara tidningen som blivit tunnare.  Allt färre bilagor ramlar ur den. – Vi halverade antalet underleverantörer redan förra året, säger Gunilla Herlitz, vd för Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Gunilla HerlitzIRMLågkonjunkturMediaplanetDagens Industri

Annonsbilagorna blir allt färre i lågkonjunkturen. Illustration: Tobias Rydergren

Den som brukar irritera sig över alla bilagor som ramlar ur morgontidningen har de senaste månaderna inte besvärats särskilt mycket.
Bilagorna har minskat kraftigt i antal.

– Bilagorna i morgontidningarna har en otroligt stark tvåsiffrig tillväxt de senaste åren. Men redan i tredje kvartalet förra året, alltså redan före finanskrisen, tappade bilagorna nio procent. Och i dagsläget tyder inget på att trenden är på väg att brytas, säger Tobias Hedström, analytiker på Institutet för Reklam- och mediestatistik.

Förklaringen är enkel: De flesta bilageproducenter slåss om annonsmarknadens så kallade ad hoc-pengar, som i det försämrade konjunkturläget blivit betydligt mindre.

Dagens Industri har varit en av de mest populära bilagebärarna under högkonjunkturen. Flera dagar i veckan har olika temabilagor bladats in i huvudtidningen.

Priset för till exempel en helsida bilaga är också betydligt lägre än för motsvarande helsida i huvudtidningen.  Indirekt blir bilagorna med andra ord ett slags subventionerad konkurrent till bäraren.

På Dagens Industri svarade man redan i slutet av förra året på utvecklingen genom kraftiga prishöjningar och en halvering av bilageproducenterna.
– Ja, vi tog ett strategiskt beslut inför 2009 att rensa upp bland leverantörerna. Men vi vill förstås också hellre ha annonserna i tidningen än i bilagan. Det är också något som vi vet att läsarna vill, säger Gunilla Herlitz, vd för Dagens Industri.

Effekten av prishöjningen beskriver Gunilla Herlitz som en självsanering:  
– Det har helt enkelt blivit färre bilagor.

Hur stor del annonsintäkterna har utgjorts av bilagor?
– Det vill jag inte kommentera.

Mediaplanet är bilageproducent som jobbat nära Dagens Industri med många bilagor i tidningen varje vecka, men som minskat antalet bilagorna efter prishöjningen.
– Vi jobbar fortfarande med DI, men det är klart att vi ser över samarbeten när marknaden är vikande, säger David Näslund, vd för Mediaplanet.

Kan ni kompensera bortfallet i DI?
– Ja, vi jobbar redan mer med Aftonbladet, GP, Sydsvenskan och Svenska Dagbladet.

Hur går det för bilageproducenterna i lågkonjunkturen?

– Som för alla andra branscher, vissa får det tuffare än andra. Vi själva kan bara koncentrera oss på att utveckla vårt eget erbjudande, vilket vi gör hela tiden

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.