Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Bilden med stort B var pricken över i"

Publicerad: 21 juni 2010, 14:24

Kvällstidningarna tryckte extremsnabba extraupplagor efter vigseln. - Att på så kort tid få till en extraupplaga och dessutom kröna den med kyssen. Fantastiskt kul, säger Per-Anders Broberg, Expressens biträdande chefredaktör, till Resume.se. - Aftonbladet var ute med en rekordsnabb extra upplaga som vi delade ut till stockholmarna, säger Aftonbladets bröllopschef Marica Finnsiö.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenBröllopet

Extraupplagorna.

Aftonbladet och Expressen slog till med extraupplagor i Stockholms innerstad.

- Aftonbladet var ute med en rekordsnabb extra upplaga som vi delade ut till stockholmarna. Vi valde att vara generösa med kolportörer över hela innerstaden som delade ut tidningar och löpsedlar, säger Marica Finnsiö , chef för bröllopsbevakningen på Aftonbladet.

Aftonbladet hade sin tillfälliga bröllopsredaktion i Tullhus 3 nära Slottet.

- Vi var ute på gatorna vid 18.45 och delade ut tusentals tidningar, säger Marica Finnsiö.

De uppdaterade sidorna i Expressen fyllde halva huvudtidningen på 56 sidor.

Extraupplagan var redan färdigskriven och klar när Victoria och Daniel fortfarande var kvar inne i kyrkan. Men sedan, ute på trappan kysstes brudparet, och fotografen Sven Lindvalls bild på kyssen gjorde att tidningen ritades om igen, i högsta tempo.

– Alla inblandade gjorde ett kanonjobb, det innebar att vi kunde lämna i tid och dessutom få med Bilden med stort B. Det var pricken över i, säger Per-AndersBroberg till Resume.se

Extraupplaga så sent - det måste vara mycket ovanligt ?

- Det händer förstås inte ofta, men det är inte heller varje år man har ett kronprinsessbröllop. Våra läsare förväntar sig en extraupplaga vid händelser av det här slaget.

Hur jobbade ni - snabb extraupplaga men ändå så många sidor?
- Förberedelse har varit a och o. Vi hade sedan länge planerat en extraupplaga. Editionschefen Magnus Alselind ledde arbetet. Varje detalj var planerad och förberedd. Redan när gästerna var på väg till kyrkan visste i princip varje medarbetare vilken roll de hade i arbetet med extraupplagan. Vår tryckstart låg så att vi skulle börja trycka direkt efter att de lämnat kyrkan, säger Broberg.

Fotnot: Vid det kungliga bröllopet 1976 satte Expressen svenskt rekord i lösnummerförsäljning med 957 000 sålda tidningar med den klassiska Kyssen-tidningen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.