Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Bolaget som ökar dagspressens upplagor

Publicerad: 10 juni 2008, 06:02

Dagspressen har problem med upplagorna.
Morgonpressens dalar.
Kvällspressens rasar.
I Sverige är det kärvt – men utomlands går det bättre för svenska dagstidningar.


Det är svårt att sälja svenska dagstidningar i Sverige idag. Men det är inte lika svårt att sälja svenska dagstidningar utomlands.

Ett par år efter starten har Frontdesk Publishing fått upp farten och därmed gett en välbehövlig skjuts åt de svenska drakarna.

Bolaget har en ganska enkel affärsidé. De har ett samarbete med kopieringsföretaget Xerox. De installerar en skrivare hos tidningsdistributören i utlandet. Man skickar en pdf på tidningen och distributören kan erbjuda en färsk morgon- eller kvällstidning till frukostkaffet för svenska resenärer.

Till en början satsade Frontdesk Publishing på att knyta kontakter direkt med hotellen, vilket fick distributörerna att sparka bakut. Man bytte spår och knöt istället avtal med distributörerna och nu har affärerna börjat ta fart.

– Tidningar som använder vårt system har ökat sin försäljning i utlandet med mellan 30 och 300 procent, säger Jörgen Lannerstedt, vice vd på bolaget.

I höst räknar bolaget med att sälja runt 70 000 exemplar av Skandinaviska tidningar per dag. I dagsläget har man avtal med nästan alla distributörer i Thailand, Belgien och Turkiet. Det finns avtal på de flesta större turistorter, men det finns en hel del kvar att beta av.

Trots att tidningarna bara blir i A4-format och att inlagan är i svartvit är det inget fel på betalningsviljan. Genomsnittspriset ligger på 3 Euro.

– Det är tydligt att folk fortfarande vill läsa tidningen när de är på semester. Det enda undantaget är affärshotellen. Folk som är på affärsresa har med sig datorn och läser på nätet.

Kvällstidningarna är mest populära på charterresmålen medan morgontidningarna är starka i Belgien och England.

Nu siktar Frontdesk Publishing på den svenska marknaden. Men då kommer man inte vända sig till turister.

– Nej, vi kommer att prova att sälja tidningar till invandrare. Våra undersökningar visar att 19 procent kan tänka sig att köpa en färsk dagstidning från sitt hemland och var fjärde vill ha en tidning till helgen, även om den bli ganska dyr.

Bakom bolaget Frondesk finns en rad mediekändisar. Jon Åsberg, chefredaktör på Affärsvärlden har investerat i bolaget. Det har även HJ Ejemyr och tv-veteranen Rolf Sohlman gjort.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.