Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Bonnier planerade nedläggning av City

Publicerad: 21 maj 2008, 17:58

City skulle läggas ner vid nyår och Bonnier bli vinnare på ett samarbete med Metro. Men Metro Internationals ledning körde över svenska Metro och valde att göra affär med Schibsted.


Anders Kvarby vd på City med chefredaktören Mikael Nestius. Foto: Sören Andersson.

De förra koncerncheferna Bengt Braun och Pelle Törnberg drog upp riktlinjerna för affären för två år sedan. Schibsteds Kjell Aamot hade då förlorat dragkampen om TV4 och var revansch-sugen. Han lät Aftonbladet starta TV7 och Punkt SE direkt riktad mot Bonniers City. Det kostade 500 miljoner på två år.

I fjol förhandlade Metro -parallellt med Bonnier och Schibsted om en lösning på gratistidningskriget. Huvudansvaret för Bonniers förhandlingar låg hos Bonnier Newpapers vd Thomas Axén, som flög till New York och London för att träffa Metrofolket, och Citys vd Anders Kvarby, tidigare vd för Metro, som talade med sina efterträdare. Metro Internationals huvudförhandlare var Martin Alsander, som ansvarar för Sverige och ofta jobbar från Stockholm, och chefen för affärsutveckling Steve Nylund i London.

Under hösten var en affär nära. En källa säger att juristerna just skulle sätta i gång med avtalsdetaljerna. Bonnier arbetade med två alternativ:

- Lägga ner City vid nyår och köpa en andel av Metro, ungefär som Schibsted nu har gjort.
   -  Göra en lågprisvariant av City riktad direkt mot Punkt SE och lägga den i ett gemensamt ägt bolag ihop med Metro.  

Men då kom nya order från London att bryta förhandlingarna med Bonnier och gå vidare med Schibsted. Metro International kan lösa fler problem ute i världen ihop med Schibsted, som behövde stoppa miljonrullningen i Sverige.

Bonnier reagerade snabbt med att backa ner i gratiskriget: City i Skåne lämnades till Sydsvenskan och lades ner helt i Göteborg. Nu uppges Bonnier sikta på att köpa Mitt i-tidningarna för att bygga en stark position i Mälardalen.

För Schibsted och Metro var det sedan i höstas en tids- och prisfråga innan affären kunde presenteras. Flera branschkällor har reagerat på det låga priset som värdesätter Metro Sverige till en miljard. Sannolikt tvingas Schibsted över tid betala mer i form av resultatbaserad tilläggsköpeskilling eller fördelning av annonsintäkter i utbyte mot en option eller hembudsklausul som öppnar för ökat ägande i Metro.
– Jag kan dementera att det finns någon tilläggsköpeskilling, säger Schibsteds Sverigechef Gunnar Strömblad, som har ansvarat för förhandlingarna med Metro.

Men hembud eller option?
– Jag kommenterar inte detaljerna i avtalet.

Läs mer om detaljerna i affären i veckans nummer av Resumés papperstidning,

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.