Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bra start för Aftonbladets taggar

Publicerad: 13 Oktober 2008, 13:41

Det är snart två veckor sedan Aftonbladet lanserade sin nya mobil-tjänst med taggar. Hittills har det gått över förväntan.


Anna Körnung.

– Det har gått bättre än vi planerat. Det har fungerat tekniskt bra både för läsarna och för oss själva, säger Anna Körnung, som ansvarar för tjänsten på Aftonbladet.

Aftonbladets tagg-tjänst går i korthet ut på att tidningen adderar en liten symbol (tagg) i anslutning till vissa artiklar. Läsaren tar en bild av symbolen med sin mobil och får sedan se videomaterial som har anknytning till artikeln.

Kvällstidningen går ännu inte ut med några siffror för tjänsten, men chefredaktören Jan Helin skriver i sin blogg att antalet taggare ligger på ett bekvämt femsiffrigt tal.

Tjänsten blev också nominerad i tävlingen Guldmobilen. Trots att tjänsten ställer en del krav på läsarna har telefonsupporten inte blivit nedringd.
– Nej det har inte varit många samtal. Det kan i och för sig bero på att de som använder tjänsten redan var vana mobilanvändare, säger Anna Körnung.

Det finns inga klara trender i vad som är det bästa innehållet för tjänsten.
– Det är en väldigt stor spännvidd. Idolklippen och sport har gått bra. Men också videomaterial om finanskrisen har haft många tittare.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.