Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Chockbeskedet: 65 tjänster ska bort

Publicerad: 28 augusti 2008, 12:02

Gratistidningen City blir tredagars på måndag. Hälften av företagets 130 tjänster skärs bort. Men enbart sparande räcker inte för att ge vinst: – Det är möjligt att vi kan öka annonsintäkterna, säger vd Anders Kvarby.


City ska dra ner tjänsterna med hälften. Foto: Gunnar Seijbold

I oktober fyller City sex år. Då närmar sig Bonniers förluster på gratistidningen 700 miljoner kronor. Nu har nya styrelseordföranden Jonas Bonnier sagt stopp, beordrat krafttag och gett City respit ännu en tid.

Vd Anders Kvarby, som värvades till Bonnier AB efter att framgångsrikt ha byggt upp Metro i Sverige, har tvingats amputera City i skivor:

Koncentrerades till Stockholm när editionen i Göteborg förra hösten lades ner och Malmöeditionen skänktes bort till Sydsvenskan.
Gav upp upplagekampen mot Metro, som finns i på över 100 orter i landet. I våras minskade City sin upplaga i Stockholm för att spara.
Blir tredagars och temainriktas. Det nya nyhetsfria konceptet från i våras skrotades redan efter ett halvår.

Redan om en vecka får City följande inriktning: måndagar liv, onsdagar trend och torsdagar helg. Materialet kommer i hög grad att hämtas från Bonniers tidskrifter.

I dag har City omkring 130 tjänster. 40 av dessa innehas av ett 80-tal halvtidsarbetande kolportörer. Enligt Resumés källor ska alla sparkas.
– Vi diskuterar nu med de fackliga organisationerna, säger Anders Kvarby. Vi ska minska kraftigt på antalet kolportörer. Innan Punkt SE lades ner var det viktigt att ha många kolportörer, det behovet har bortfallit.

Redaktionen har ett 40-tal anställda och ska bantas kraftigt. Sälj, ekonomi och administration har ett 50-tal tjänster som också ska reduceras. En halvering av antalet tjänster ger en kostnadssänkning på 30 miljoner kronor, men räcker inte för att nå nollresultat.

Genom att komma ut tre dagar sparar City papper och distribution. Där ligger de stora pengarna. Men sannolikt satsar City på ett bättre papper och det är dyrt.

Upplagan är i dag omkring 250 000 ex. En rimlig gissning är att antalet ställ ses över och upplagan bantas ytterligare. En tredjedel av Citys ställ är rullställ och måste tas in varje kväll. Rimligen dras dessa in.

– Upplagan ska anpassas till åtgången, säger Anders Kvarby kryptiskt.

Med temainriktning kan City nå en mer målgruppsanpassad publik och kanske höja de hårt dumpade annonspriserna. Men mediebyråerna är kluvna inför det nya greppet. Det är inte den optimistiske Anders Kvarby:
– Jag tror på affärsmodellen. Det är möjligt att öka annonsintäkterna trots att vi går från fem till tre dagar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.