Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Citygross bluffreklam med mat-Tina

Publicerad: 8 Juli 2013, 08:21

Citygross har länge i sin marknadsföring påstått allt deras kött är butikstyckat. De har bland annat gjort en kampanj med Tina Nordström, mer känd som Mat-Tina där hon uttryckligen säger att allt kött styckas i butiken. Men Jönköpings Posten avslöjar nu att reklamen inte stämmer. – Det är en riktig bluff som Citygross gör, säger en styckmästare med insyn i branschen till Jönköpings- Posten.


Ämnen i artikeln:

Tina Nordström

Daniel Nilsson Padilla på Jönköpings Posten skriver i dagens tidning att livsmedelskedjan Citygross bedriver falsk marknadsföring när de påstår att deras kött är butiksstyckat. Livsmedelskedjan har bland annat anställt kändiskocken Tina Nordström där hon i flera reklamfilmer bedriver Citygross budskap.

Men efter samtal med Citygross huvudleverantörer Daljsjöfors är det tydligt att uttalandet inte stämmer. Dalsjöfors säger att de själva  styckar köttet innan det kommer till affären. Även Scans som är en mindre leverantör till Citygross säger att köttet styckas innan det kommer till Citygross.

Budskapet stämmer alltså inte med verkligheten. En styckmästare som Jönköpings-Posten har pratat med säger att köttet kommer till Citygross då styckningen redan är gjord.
– Det är skivning och paketering det handlar om. Det har inte något med styckning att göra, det dom gör kan vilken privatperson som helst göra, säger en styckmästare med insyn i branschen, säger han till Jönköpings-Posten.

Färskvaruchefen på Citygross i Jönköping, Mikael Gustavsson, erkänner att allt kött inte är butiksstyckat. Enligt honom finstyckas en del av köttet, en del putsas till innan det går ut i butik men en del vidrörs inte ens av personalen innan det hamnar på hyllan.

Branschens styckmästare med Åke Rutegård, vd för Kött och charkföretagen, i spetsen tycker inte att Citygross marknadsföring är ärlig.
– I branschen talar man om grovstyckning och finstyckning. Att köttpaketera är inte styckning. Det är alltid viktigt att man ska vara totalt ärlig. Att vilseleda konsumenterna med felaktig information är lagvidrigt, säger han till Jönköpings Posten.

Resumé har pratat med Citygross informationschef Mikael Lagerwall som menar att rör sig om ett missförstånd.
– Vi är trygga i hur vi hanterar köttet. Det är ett missförstånd. Man måste ha klart för sig att det det finns fyra grader av styckning, slakt som endast slakterier ägnar sig åt, grovstyckning, detaljstyckning och finstyckning. Vår personal är utbildad i de olika typerna av styckning och allt vårt färska kött styckas i butik, säger han.

Kedjan meddelar nu att man för konsumenternas skull vill lyfta fram skillnaden mellan slakteriernas och butikernas roll i framtida marknadsföringen.
- Det är viktigt att skilja på chark och kött. Vi ska i vår kommande kampanj bli tydligare mot konsumenter med vad som är skillnaden mellan slakt, grov-, detalj och finstyckning samt hur konsumenten tjänar på att våra utbildade köttmästare styckar köttet i butik, säger Anders R Karlsson, kategorichef  på Citygross till Resumé.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

Tina Nordström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.