Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”Det finns ett otroligt sug efter goda nyheter”

Publicerad: 24 november 2014, 15:34

Kersti Forsberg tycker att redaktionerna kan bli bättre på att skriva positiva nyheter.

Ulrik Haagerup, divisionschef på DR Nyheder, släppte i förra veckan sin bok "Constructive Journalism", där han tar upp att negativismen förstör journalistiken. – Det finns en negativism på många redaktioner när man tycker att positiva nyheter inte är journalistik, säger Kersti Forsberg, chefredaktör på tidningen Hallå som specialiserat sig på positiva nyheter.


Ulrik Haagerup anser i sin nya bok att negativismen i journalistiken förstör både media och demokratin och att man redan på journalistutbildningen får inpräntat att en bra nyhet handlar om något dåligt.

Ett svenskt exempel på någon som försökt ändra trenden är tidningen Hallå som finns lokalt på sju orter i Skåne.

– Jag har hört många som säger de inte orkar med att läsa om krig, elände och ondska. Därför landade vi i att göra en tidning som är extremt lokal och bara lyfter fram personer och nyheter som kan inspirera andra, säger Kersti Forsberg och fortsätter:

– Jag har upptäckt i hallå att det finns ett sug efter att läsa om folk som gjort bra saker. Både läsare och annonskunder tackar oss och menar att affärerna går bättre för att deras annonser syns i en positiv miljö.

Men journalistik handlar i mångt och mycket att lyfta fram orättvisor, vilket ofta innebär "negativa" artiklar. Ser du något problem med att bara lyfta fram positiva saker?
– Nej. Det är bara välutbildade, erfarna journalister som jobbar hos oss, etiken är hög och vi håller inte på med några köpta reportage eller smetig journalistik. Vi gör samma avvägningar här som på andra redaktioner – men vårt fokus ligger på människor som kan inspirera andra.

Ulrik Hagerup hävdar ju att negativismen förstör journalistiken. Vad säger du om det?
– Gräv och granskningar är jätteviktigt. Positiva nyheter ses som journalistik av de flesta, men kanske inte alltid på redaktionerna. Det behövs en blandning av båda, oavsett om det är i samma tidning eller om man delar upp det i olika produkter som vi har gjort, säger Kersti Forsberg och fortsätter:

– Efter gräv och granskningar borde redaktionerna bli bättre på att följa upp lyfta fram förändringen som ofta kommer efteråt. Man gräver fram skiten, men borde skriva om det positiva också.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.